Leleplezték a nagy mocsáricsigát

csoki (csokoládé, )

A csokoládé javítja a nagy mocsáricsiga (Lymnaea stagnalis) memóriáját – derítették ki kanadai kutatók, akik kísérleteikről a Journal of Experimental Biology című folyóiratban számoltak be részletesen. Bár a kísérlet eredményeit nem lehet közvetlenül az emberre vonatkoztatni, az édességfajta kedvelői reménykedhetnek.

A Calgary-i Egyetem két biológusa arra volt kíváncsi, hogy miként hat az étrend az emlékezőtehetségre. Mivel a komplex emberi memóriát túl sok tényező befolyásolja, a kutatók választása a nagy mocsáricsigára esett, amelynél azt vizsgálták, hogy miként befolyásolja tanulási képességeit a gyógyhatású flavonoid vegyületek egyik képviselője, a csokoládéban fellelhető epikatekin – olvasható a tanulmányt ismertető PhysOrg tudományos hírportálon.

A kutatás szerint a csigákat meg lehet tanítani arra, hogy légzőnyílásaikat (pneumostoma) zárva tartsák, amennyiben oxigénszegény vízbe merülnek. Ezek a puhatestűek általában a bőrükön keresztül lélegeznek, ám amikor csökken a víz oxigéntartalma, pneumostomáikat kidugják a víz fölé, hogy pótlólagos oxigént nyerjenek. „Beidomíthatók” viszont arra, hogy gyenge érintésre zárva tartsák légzőnyílásaikat oxigénhiányos vízben.

A kutatók megállapították az epikatekinnek azt a koncentrációját a medencében, amelynél a vegyület nem befolyásolja a puhatestűek viselkedését, majd tesztelték a csigák memóriáját. Félórás tréning az oxigénhiányos vízben elegendő volt középtávú, három óránál rövidebb ideig tartó emlékek kialakítására.

A továbbiakban azt vizsgálták, hogy az epikatekin segítségével kialakítható-e hosszú távú, legalább 24 órán át tartó memória. A flavonoid vegyületet „megízlelő” puhatestűek egy nappal később is emlékeztek arra, hogy oxigénhiányos vízbe merülve össze kell zárni a légzőnyílásokat. Amennyiben pedig a csigák átestek két tréningen, három nappal később is „visszatartották a lélegzetüket”. Az epikatekin tehát egyértelműen „felturbózta” a csigák memóriáját, a biológusokat azonban az is érdekelte, hogy mennyire tartósak ezek az emlékek.

A kutatók magyarázata szerint az emlékeket „felülírhatják” újabbak. Az eredeti információ azonban nem felejtődik el, és ha az újabb emlékek gyengén rögzülnek, helyreállíthatók a korábbi ismeretek. A kísérletek során a kanadai biológusok próbálták arra „rávenni” a csigákat, hogy nyissák ki légzőnyílásaikat, ám az epikatekinnel „kezelt” puhatestűek makacsul összezárták a pneumostomáikat: a flavonoid vegyület segítségével rögzült memória túl tartósnak bizonyult ahhoz, hogy kiiktathassák.

A szakemberek azt is kiderítették, hogy az epikatekin közvetlenül hat az emlékeket raktározó idegsejtekre. A kísérlet eredményeit ugyan nem lehet egy az egyben az emberre vetíteni, a vizsgálat mégis önigazolást jelenthet a csokoládéimádóknak világszerte.