Tudomány

Katapult és formáció – így repülünk a jövőben

madárvonulás (madarak, )
madárvonulás (madarak, )

Az Airbus két év kutatás és ötletelés után bemutatta a 2050-es év légiközlekedési technológiájáról szóló jelentését.

A Smarter Skies (Okosabb Egek) névre hallgató munkában egyaránt hangot kaptak az iparág vezetői, mérnökei és dizájnerei, akiknek végső soron arra a kérdésre kellett innovatív választ találniuk, hogy miként alkalmazkodhatna a repülés a jövő kihívásaihoz – legyen szó a növekvő üzemanyagárakról vagy fenntartható fejlődés miatti korlátozásokról.

A jelentés szerint a dizájnban és az anyagtudományban várható fejlődésnek köszönhetően a repülőgépek teljesen újrahasznosíthatóak lesznek, egyes alkatrészeket növeszteni fognak, öntisztítóak és önjavítóak lesznek; míg például a szárnyak a különböző szélviszonyokhoz módosítják majd alakjukat; a kerozin mellett pedig szerephez jutnak az üzemanyagcellák és a megújuló energiák.


A jövő repülése hajítással kezdődik (Fotó: Airbus)

Személyes kedvencünk a felhasznált üzemanyag mennyiségét csökkentené: a felszállást egy a repülőgép-anyahajókon is használt katapultrendszer váltaná fel, ami szó szerint a levegőbe hajítaná a gépet.

Spórolni azonban nemcsak a felszállásnál, hanem a levegőben maradásnál is lehet: a modern és hatékony hajtóműveket egy olyan szoftver egészíti ki, amely megpróbálja megjósolni, hogy A pontból B-be mely útvonal igényli a legkevesebb üzemanyagot. További lehetőség lehet az, ha a repülők a jelenlegiektől eltérően nem elkerülni próbálják egymást, hanem a madarakhoz hasonlóan formációban repülnének.


A madaraktól is átvennénk néhány trükköt (Fotó: Airbus)

A legvadabb ötlet – legalábbis szerintünk – a leszállás: az Airbus javaslata szerint olyan gépeket kellene alkotni, amelyek már jóval a leszállás előtt kikapcsolják a hajtóműveket, majd rásiklanak a pályára, mint egy siklórepülő.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik