A láthatatlan műtéteké a jövő

Egy új, amerikai kutatók által kifejlesztett kezelés a hegszövetet szinte teljesen eltünteti.

A New York-i Egyetem orvostudományi karának kutatói Bruce N. Cronstein vezetésével vizsgálták a hegkeletkezés okait. Kimutatták, hogy ez a folyamat összefügg az adenozin-trifoszfát (ATP) jelenlétével, amely a sejteken belüli energiaátvitel alapja, így egyebek mellett az izomsejtek összehúzódásához szükséges energiaforrás.

A bőr és az alatta lévő szövetek sérülése esetén azonban ATP szivárog a károsodott sejtekből. Ez alapvetően segíti a gyógyulást, ám ha a sejtek rendeződése után továbbra is a bőrszövetbe kerül, akkor egyre vastagabb lesz a heg ezen a területen.

A kutatók, akik egerek hátán ejtett sebeket tanulmányoztak, a FASEB Journalban közölt dolgozatukban leírták, hogy a bőrben lévő ATP-receptorok működésének befolyásolása útján a heg megjelenése szemmel láthatólag csökkenthető.

Kísérleteik során kimutatták, hogy az A2A receptor működésének gyógyszeres gátlása megakadályozza a vaskos heg növekedését az egerek hátán. Az egerek bőrén lévő sebek alig látszottak a kezelés hatására.

Az emberek életében, kiváltképp a műtéti beavatkozások során keletkező hegek legtöbbször alig láthatók, de vannak, akik ezeket is kellemetlennek érzik” – írta Gerald Weissmann, a FASEB Journal főszerkesztője, hozzátéve: ha sikerül olyan eljárásokat kidolgozni, melyek a hegképződést megakadályozzák, sok ember életminőségén lehet javítani.

Címkék: műtétheg

Ilyen lehet Magyarország 2050-re

Elsorvad a vidék, az élővilág kiüresedik, sok őshonos fajunk eltűnik, a tájat kevés, és azonos fajokból álló, egysíkú élőhelyek fogják uralni.