napkitörés ()

Szuperkitöréseket azonosítottak távoli csillagokon

24.hu

2012. 05. 18. 12:36

A Kepler-űrtávcső több száz távoli csillagból származó szupernapkitörésről gyűjtött adatokat.

A Földön számos alkalommal aggódtak már a szakértők a napkitörések hatásai miatt, ugyanis a legrosszabb esetekben a Föld légköréig eljutó töltött részecskék kisülései zavarhatják a távközlési műholdakat, valamint elektromos hálózatokat tehetnek tönkre.

Hasonlóra eddig az úgynevezett Carrington-eseménynél volt példa, amikor 1859. szeptemberében a távközlést – a távíró kommunikációt – teljesen leblokkolták a Napból származó részecskék. Nappal sokkal fényesebb volt, mint egy átlagos napon, éjszaka pedig a szabad ég alatt lehetett újságot olvasni.

A japán Kiotói Egyetem a Kepler-űrtávcső adatainak alapján a távoli csillagok szuperkitöréseit kezdték el vizsgálni. A kutatók a Nature folyóiratban jelentették meg eredményeiket, melyből kiderül a szuperkitörések meglehetősen gyakoriak a Napunkhoz hasonló távoli csillagok esetében, és egymilliárdszor is erősebbek lehetnek, mint amelyeket központi csillagunk időről-időre produkál.

A japán kutatók a Kepler-űrtávcső 120 napjának adatait elemezték, és úgy sikerült 83 ezer Naphoz hasonló csillag közül 148 szuperkitöréseit azonosítani. Az ilyen kitörések intenzitása legalább tízszerese volt a legnagyobb – a Carrington-eseményhez hasonló – napkitöréseknek. A kutatók korábban elképzelhetőnek tartották, hogy a csillagokhoz közel keringő óriás gázbolygók növelhetik a kitörések erejét, de a japán asztrofizikusok által megvizsgált 148 csillag egyike körül sem kering óriás gázbolygó.

A tudósok most a sötétben tapogatóznak, és úgy gondolják, talán a kisebb gyorsan keringő bolygók hathatnak a csillagokra. A csoport azt is megállapította: a szuperkitörések gyakoribbak a gyorsabban forgó csillagoknál. A 365 szuperkötérésből mindössze 101 tartozott a lassabban forgó napokhoz.

Jó hír azonban, hogy nem valószínű, hogy a mi Napunk a közeljövőben bármikor is szuperkitörést produkálna. A szuperkitörésekre hajlamos csillagokban a napfoltok is sokkal nagyobbak a Napon megszokottaknál.

LAS VEGAS, NEVADA - OCTOBER 10:  LeBron James #23 and Lance Stephenson #6 of the Los Angeles Lakers celebrate after James made a shot against the Golden State Warriors and was fouled during their preseason game at T-Mobile Arena on October 10, 2018 in Las Vegas, Nevada. The Lakers defeated the Warriors 123-113. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement.  (Photo by Ethan Miller/Getty Images)