Már az űrben is szeszt főznek

Ughy Márton

2012. 04. 11. 08:00

Mielőtt még bárki rosszra gondolna, szögezzük le, hogy a Nemzetközi Űrállomáson készülő whisky egy komoly, tudományos kísérlet.

A híres ardbegi whisky két alkotóelemének, a malátának és a füstölt tölgynek a molekuláit 2011 októberében juttatták fel az ISS-re ahhoz a legalább kétéves kísérlethez, amely a két alkotóelem összeérlelődését kíséri figyelemmel gravitáció nélküli környezetben. A tudósok azt akarják megérteni, hogyan hat egymásra a két alkotóelem a súlytalanság állapotában.

Ez vélhetőleg az első olyan kísérlet, amelyben terpéneket – növényekből desztillálás útján nyerhető szénhidrogéneket – tanulmányoznak zéró gravitáció mellett. A világűrben folytatott vizsgálattal párhuzamosan földi körülmények között is elvégzik a kísérletet, hogy az eredményeket össze tudják hasonlítani.

Michael Johnson, a kísérletet támogató NanoRacks vállalat munkatársának elmondása szerint a mikrogravitációs kísérletekkel sokat tanulhatunk az ízekről. Bill Lumsden, a több mint háromszáz éves múltra visszatekintő ardbegi főzde egyik vezetője pedig izgalmának adott hangot, hiszen senki nem tudja, a gravitáció (pontosabban annak hiánya) milyen hatással lesz az érlelődés folyamatára.

S bár minden bizonnyal fontos a méretes molekulák tanulmányozása, ha félretesszük egy pillanatra a komolyságot, számunkra úgy tűnik, a valódi hír inkább az, hogy egy lépéssel közelebb kerültünk a galaktikus szórakozáshoz.

Oregon landscape - Crown Point overlooking the Columbia River and the Gorge