Génmutáció okozza a here- és méhrákot

Kanadai kutatók felfedezték, hogy egy gyakori génváltozat kapcsolatba hozható a szaporítószervek bizonyos ráktípusaival.

A petefészek, a méh és a here rákjának hátterében is a DICER jelű gén mutációja áll – közölték eredményüket a New England Journal of Medicine című orvosi folyóiratban.

A DICER-gént már évek óta ismerik a tudósok, ám pontos szerepe a tumorsejtek növekedésében tisztázatlan volt. Most kiderült, hogy amikor a DICER mutálódik, akkor megváltozik a funkciója is, mégpedig úgy, hogy közvetlenül részt vesz a rák kialakulásában.

Mint Gregg Morin, a kanadai – Brit Kolumbia-i – Michael Smith Genomtudományi Központ kutatója elmondta, ez nem a szokásos ki- és bekapcsoló jellegű szerep, hanem egyfajta “vezérlőnek” tekinthető a mutáns gén, amely a normális sejtek viselkedése és fejlődése szempontjából kritikus funkciókat dirigálja.

A továbbiakban más ráktípusoknál is elemzik a DICER génmódosulatának szerepét, és azt is meg kívánják vizsgálni, hogy milyen változtatásokat lehet elérni a mutáns génben.