“Támadnak” a titokzatos zöld foltok

Tizenkilenc ismeretlen eredetű zöld objektumra bukkantak csillagászok a világűrről készült fényképeket tanulmányozva.

Fotó: Galaxy Zoo

2007-ben egy furcsa alakzatot vett észre űrfotókon Hanny van Arkel holland tanár a Galaxy Zoo galaxisrendszerező program segítségével.

A képeken egy furcsa ködöt azonosított, amely látszólag az IC 2497 jelű spirálgalaxis mellett tartózkodik és a látható fény zöldes tartományában mozog. A különös köd csillagokat nem tartalmazott. Később rádiócsillagászati mérések alapján megállapították, az alakzatot egy aktív galaxismag, egy szupermasszív feketelyuk gerjeszti, és készteti fénykibocsátásra.

Az objektum felfedezője után a Hanny’s Voorwerp nevet kapta. Hőmérséklete elérheti a 10 ezer fokot, forró magasan ionizált gázt tartalmaz, nagysága pedig 30 ezer fényév átmérővel írható le. Évente 70 naptömegnyi anyagot bocsát ki, hatszor annyit, mint a hozzá egyik legközelebbi galaxis, az M82. Ennyit tudnak róla a csillagászok, a többi jellemzője rejtély.

Az utóbbi hetekben kiderült, a Hanny’s Voorwerp nem annyira ritka jelenség, mint ahogy eddig hitték, nincs egyedül az Univerzumban. A legújabb kutatások szerint 19 új zöldes “felhőtársa” akadt.

Az újonnan felfedezett zöld foltok háromnegyede szintén galaxisok közelében alakult ki, amelyeknek a központi feketelyuka már lecsendesült.

William Keel az Alabamai Egyetem csillagásza szerint a különös zöld felhők feketelyukakból érkező egykori robbanásokkal állhatnak összefüggésben, de hogy pontosabban mik lehetnek, erre még mindig nincs egységes magyarázat. Annyi biztos, többen vannak a Világegyetemben, mint ahogy eddig tudtuk.