Miért nem húsevő a panda?

A panda medveféle, ragadozó. Ezért joggal tehetjük fel a kérdést: hogyan és miért eszik bambuszt hús helyett?

Kapcsolódó cikkek

Az óriáspandák 12 kg bambuszt rágnak meg naponta, élelmük 98 százalékát teszi ki ez a növény. Hogy hogy csinálják?

Mi emberek biztosan nem tudnánk őket utánozni, ha nekünk kellene bambuszon élnünk, bélrendszerünk képtelen lenne megbirkózni a növényből a szervezetünkbe került cellulózzal. Nem úgy a pandáké, mely a benne élő baktériumok hatására és speciális fizikai adottságai miatt képes megemészteni jellegzetes táplálékát.

A pandák emésztését kínai zoológusok tanulmányozták az utóbbi időben, és az amerikai Procedings of the National Academy of Sciences folyóiratban jelentettek meg egy hosszabb írást kutatásaikról.

Fuven Vej és a Pekingi Kínai Tudományos Akadémia zoológus munkatársai DNS-elemzéssel egy eddig ismeretlen típusú baktériumot mutattak ki a vad és fogságban őrzött óriáspanda székletében.

A tudósok azt állítják, ez a baktérium adja meg a választ arra kérdésre, hogy válhattak húsevőből bambuszimádóvá a jellegzetes fekete-fehér foltos medvék.

Más növényevő állatok szintén a gyomornedvükben található speciális baktériumokkal dolgozzák fel a megemészthetetlennek tűnő rostokat. A ragadozók gyomra nem képes erre, leszámítva a pandaféléket, amelyek mindössze csak 15 millió éve különültek el a több medvétől.

Azért szokhattak rá a Kínában gyakori növényre 7 millió évvel ezelőtt, mert a túlélésüket jelentette a bambusz egy olyan időszakban, amikor nem jutottak elegendő húshoz.

Emésztőrendszerük részben alkalmazkodott a túlnyomórészt növényi táplálék fogyasztásához: nyelőcsővükben keresztirányú recék találhatók. A gyomor fala vastag, és a madarak izmos gyomrára, a zúzára emlékeztet.

Az óriáspandák emésztésének titka továbbá, hogy a bambuszból származó cellulóznak csak 7-8 százalékát emésztik meg, ezért kell folyamatosan rágcsálniuk a medvéknek ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű tápanyaghoz jussanak. Kevesen tudják, de ritkán gerinces állatokat, kis rágcsálókat, pocokféléket és halakat is megesznek.

Más kutatások szerint a pandák ízérzékelése változott meg evolúciójuk során 4,4 millió évvel ezelőtt. Mivel nem érzik az úgynevezett umamiízt, ezért nem kívánják a húst.