Ivászat részegség nélkül?

24.hu

2011. 10. 03. 13:00

Egérkísérletekben már sikerült józanul tartani "nagyivó egereket".

Laboratóriumi tesztekben a kísérleti egerek még a spiccesség jeleit sem mutatták annak ellenére, hogy annyi alkoholt kaptak, amennyitől már botladozniuk kellett volna.

Egy ilyen szer megakadályozhatná, hogy lejárassák vagy kínos helyzetekbe hozzák magukat az ember, amikor többet isznak a kelleténél – vélik a fejlesztők.

A kutatás eredményei magyarázatot adhatnak arra is, hogy egyesek már egy pohár bor után elveszítik gátlásaikat, míg mások egyik pohárral a másik után guríthatják le anélkül, hogy az alkohol hatása látszódna rajtuk.

A vizsgálatokban arra összpontosítottak, hogy miként hat az alkohol az úgynevezett gliális sejtekre – az idegrendszer nem neurális sejtjeire – az agyban. Ezek a sejtek fontos szerepet töltenek be az immunrendszerben, mert segítenek az agyhártyagyulladáshoz hasonló fertőzések leküzdésében.

A kísérletekben ezt az immunválaszt kapcsolták ki, aminek figyelemre méltó eredménye lett: megelőzte, hogy az alkohollal itatott egerek berúgjanak. Az állatok reflexei sokkal jobbak voltak, könnyebben tartották meg egyensúlyukat és stabilabban jártak, mint azok az egerek, amelyek agyában normálisan működtek az immunsejtek.

“Amikor egy egér részeg lesz, az meglehetősen hasonlít az ember lerészegedésére. Nem képes megfelelően irányítani a motoros koordinációját. Ha leállítjuk ezeknek az immunsejteknek a működését, akkor az állatok nem rúgnak be” – magyarázta Mark Hutchinson, az Adelaide-i Egyetem kutatója.

A tanulmányt a The British Journal of Pharmacology című szakfolyóiratban ismertették részletesen.

BEVERLY HILLS, CA - OCTOBER 09: Contributing editor at Vanity Fair, Monica Lewinsky speaks onstage at Day 1 of the Vanity Fair New Establishment Summit 2018 at The Wallis Annenberg Center for the Performing Arts on October 9, 2018 in Beverly Hills, California.   Matt Winkelmeyer/Getty Images/AFP