Tudomány

„Gyémántok az örökkévalóságnak” – Megalakul a Tiffany & Co. (1837)

New York, 1837. szeptember 18. – Charles Lewis Tiffany és Teddy Young megalapítja a boltot, aminek kincseiről nők milliói álmodnak világszerte.

Tiffany és Young első boltjában eredetileg nem ékszereket árultak – az akkor még csak Tiffany-nak nevezett üzlet írószerekre és porcelánra szakosodott. Az ékszerek csak 1853-ban kerültek be a bolt kínálatába, amikor Charles Tiffany teljesen átvette a tehetősebb rétegek kedvencévé vált üzlet vezetését – és átnevezte vállalkozását Tiffany & Co-nak.

A cég 1845-ben adta ki először éves katalógusát, az ikonikus „Kék Könyvet”, amit a mai napig megküld leghűségesebb vásárlóinak. A színes rajzokkal telepakolt katalógus újdonságnak számított akkoriban, és a New York-i elit köreiben hamar bevett szokássá vált a Tiffany-könyvből való válogatás – hiszen a vásárlóknak nem kellett elmenniük az üzletbe, a cég ügynökei egyenesen az otthonaikba szállították a kivételes szépségű rajzokat, majd az egyedi ékszereket is. Erre a profi, személyes és exkluzív kiszolgálásra a Tiffany & Co. a mai napig óriási hangsúlyt fektet, amit mi sem példáz jobban, mint az a tény, hogy az igazán nagy kliensek még mindig az intézménnyé vált „Kék Könyv” alapján rendelik meg ékszereiket – nem pedig az interneten.

Azonban nem csak a vásárlók emeltek kalapot a Tiffany nyújtotta minőség előtt, hanem az ékszerszakma, és idővel az amerikai kormány is. 1867-ben a Tiffany lett a történelemben az első amerikai cég, amit ezüstneműinek minősége miatt díjjal jutalmaztak a párizsi Világkiállításon – később a cégnél az ezüstre és a platinára alkalmazott standardokat hivatalosan is átvette az amerikai kormány.

A 19. század közepe óta a Tiffany neve összefonódott a kifinomult és könnyed elegancia fogalmával – mára a világ szinte összes jelentősebb városában megtalálhatóak az üzletlánc boltjai, kis világoskék (hivatalos nevén „Tiffany-kék”) dobozai láttán pedig nincs ma nő Amerikában, aki ne kapna azonnal a szívéhez a gyönyörtől.

A Tiffany elképesztő sikere mellett az amerikai popkultúra is meghajolt: Marilyn Monroe az 1953-ban készült „Az urak a szőkéket szeretik” című filmben arról énekelt, hogy „Egy lány legjobb barátai a gyémántok” – miközben a dalban kétszer is megemlítette a Tiffany-t. A filmtörténelem első amerikai Bond-lánya, az 1971-es „Gyémántok az örökkévalóságnak” című filmben feltűnő Tiffany Case egyenesen az ékszerüzlet után kapta a nevét, a mára legendássá vált „Álom luxuskivitelben” című moziban pedig a főszereplő, Holly Golightly (Audrey Hepburn ikonikus alakításában) többször is megosztja véleményét a közönséggel, miszerint a Tiffany & Co. „a világ legmesésebb helye, ahol nem történhet semmi rossz.”

Világoskék luxusfelhőn úszva kívánunk mindenkinek gyémántoktól ragyogó vasárnapot!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik