Tele a Tejút robbanásra kész csillagokkal?

Egy új kutatás szerint Galaxisunkban ezrével lehetnek azok a csillagok, amelyek egyelőre gyors tengelyforgásuknak köszönhetően még nem robbantak fel.

Az Astrophysical Journal folyóiratban megjelent egyik új tanulmány szerint a Tejútrendszer hemzseg a “ketyegő bombaként” forgó csillagoktól.

Rosanne De Stefano és kollégiái az amerikai Smithsonian Asztrofizikai Központban megállapították, hogy a Galaxisunkban létezhetnek olyan öreg csillagok, amelyeknek már fel kellett volna robbanniuk, csak gyors tengelyforgásuknak köszönhetően még nem alakultak szupernóvává – holott a Chandrasekhar-határt, maximális tömegüket már elérték, amint lassulni kezdenek, bármikor felrobbanhatnak.

Becslések szerint a Tejútrendszerben minden ezer évben három Ia típusú szupernóva-robbanás várható. “Ha egy tipikus szuper-Chandrasekhar fehér törpének több millió évig tart a lelassulás, akkor a számítások szerint a Föld néhány ezer fényéves környezetében tucatnyi robbanás előtti rendszernek kell lennie.” – olvasható a Magyar Csillagászati Egyesület hírportálján.