Örökölhető a vérnyomás

Közel két tucat genetikai szakasz köthető az embernél a vérnyomás szabályozásához.

Bár a szakemberek szerint továbbra is az életmód a kulcs a vérnyomás egészséges szinten tartásához, a Nature és a Nature Genetics szakfolyóiratokban részletesen ismertetett tanulmányok megállapításai a hipertónia új kezelési módjaihoz vihetnek közelebb.

A magas vérnyomás kialakulásában örökletes tényezők is szerepet játszanak, de jelentős befolyása van az elhízásnak, a mozgásszegény életmódnak és a túl sós ételek fogyasztásának is.

A most közzétett tanulmányok közül az elsőhöz a világ húsz országából több mint 200 ezer ember adatait elemezték a kutatók. A vizsgálatokban a genom 16 olyan szakaszát azonosították, amelyek a vérnyomás szabályozásához köthetők.

A génváltozatok mindegyike jelen volt az emberek legalább 5 százalékánál, míg a leggyakoribbak akár az emberek 14 százalékánál is felbukkantak.

A másik tanulmányban – amely a Nature Genetics vasárnapi számában jelent meg – további hat olyan szakaszt azonosítottak a genomban, amelyek a vérnyomás szabályozásához kapcsolhatók.

A vérnyomásváltozás genetikai hátterének feltérképezése olyan, az emberi testben lezajló folyamatokat fedhet fel, amelyek megismerését követően új kezelési módokat dolgozhatnak ki.

Márki-Zay vezet