Állatkísérletek helyett

A kozmetikai termékek 2009 óta állatokon nem próbálhatók ki, ezért ki kellett találni valami más ötletet a cégeknek, így jutott eszükbe a sejtkultúra.

Egy kozmetikai vagy gyógyszerkészítményre adott allergiás bőrreakció kiütésekhez, viszketéshez, vagy akár ekcémához vezethet. 2009-től azonban az európai országokban a kozmetikai termékek és alkotórészeik nem vizsgálhatók állatkísérletekben, így a biztonsági tesztek más hatékony módját kellett kidolgozni.

A svédországi Lundi Egyetem kutatói egy leukémia sejtvonalon tesztelték, hogy milyen választ adnak a sejtek ismert kémiai anyagokra.

A kísérlet eredményei alapján egy 200 génből álló “biomarker jelcsomagot” állítottak össze, amely szerintük pontosan megkülönbözteti az érzékenyítő – allergiára hajlamosító – vegyületeket a nem érzékenyítő anyagoktól. A jelcsomag vizsgálatával még azt is előre tudták jelezni, hogy egy adott, érzékenyítő vegyület mennyire erős választ vált ki.

A BMC Genomics című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerzői úgy vélik, az emberi eredetű laboratóriumi sejttenyészet gyors és megbízható helyettesítője lehet az állatkísérleteknek az új vegyületek biztonságosságának kipróbálásában.

Vedd kézbe a 24.hu legemlékezetesebb tartalmait!
Izgalmas arcok, kihagyhatatlan történetek
Keresd az újságárusoknál, vagy rendeld meg az mc.hu/riporter oldalon!
Megrendelem