Kisbolygót kerget a Föld

Egy parányi, mindössze 300 méter átmérőjű aszteroida "lohol" a Föld előtt hűséges "kutyaként".

A Föld immár a negyedik bolygó Naprendszerünkben, amelynek társául szegődött egy úgynevezett “trójai” aszteroida. Korábban a tudósok kimutatták, hogy a Mars és a Neptunusz rendelkezik néhány társaszteroidával, míg a Jupiter közel ötezerrel.

A 2010 TK 7 katalógusjelű aszteroidát először az amerikai űrkutatási hivatal WISE – széles látószögű felmérő-felfedező infravörös csillagászati műholdjának – a felvételein észlelték.

A parányi égitest pályáját Martin Connors, a kanadai Athabasca Egyetem asztronómusa kollégáival a Hawaiiban működő földi telepítésű teleszkóp segítségével határozta meg, bebizonyítva, hogy “trójai” aszteroidáról van szó.

“A most felfedezett kisbolygó olyannyira rohan, hogy a Napnak a Földdel ellentétes oldalán halad a közös keringési pályán” – magyarázta Martin Connors.

Donald K. Yeomans, a NASA földközeli objektumokkal foglalkozó részlegének a szakértője, aki nem volt részese a vizsgálatnak, egyetért azzal, hogy “trójai” aszteroidáról van szó.

A kutatók már korábban is feltételezték, hogy a Föld rendelkezik társaszteroidával. A jövőben akár további hasonló aszteroidát felfedezhetnek.

MI AZ AZ ASZTEROIDA?

Az aszteroidák – kisbolygók – kis méretű, bolygónál jóval kisebb, szilárd anyagú égitestek, amelyek csillag körül keringenek.

A legtöbb kisbolygó feltehetően a protoplanetáris korongból származik, amelyek nem álltak össze bolygóvá a csillagrendszer kialakulásakor. Néhányuk saját holddal is rendelkezik.

A mi Naprendszerünkben a kisbolygók többsége a kisbolygóövben található; ellipszis alakú pályán keringenek a Nap körül, a Mars és a Jupiter pályája között helyezkednek el.