Vulkánok a Hold túlsó oldalán?

Eddig úgy tartották, a Holdon nem igazán működtek tűzhányók. Azonban amerikai tudósok bizonyítékokat találtak: léteznek vulkánok a Hold túlsó oldalán.

A Nature Geoscience folyóiratban közzétett felfedezések alapján a Hold felszínén úgy működtek vulkánok, hogy kitörésüket nem aszteroida, meteor vagy üstökös becsapódása gerjesztette.

A washingtoni St. Louis Egyetem kutatói a NASA Lunar Reconnaissance Orbiter Hold körül keringő szonda adatait és képeit használta fel a Hold úgynevezett Compton-Belkovich tórium anomáliájának megoldására.

Ez egy olyan terület, amelyen számos kúpos geológiai felszíni forma található, melyek valamivel több mint hat kilométer magasak, és távol van további az eddig ismert Procellarum KREEP Terrane nevű nem bazaltos vulkáni területtől.

A kúpokról Bradley Jollif holdkutató és munkatársai kiderítették, hogy vulkanikus eredetűek, és viszkózus láva alakította őket. A kúpokon kör alakú mélyedés is megfigyelhető, amelyek a földi vulkáni kalderáknak – kráterhez hasonló felszíni képződménynek – feleltethetőek meg.

Az itteni sziklák gazdagok tóriumban, szilícium-dioxidban, alkáli és földpát ásványi anyagokban, így az ott megszilárdult láva eltérő tulajdonsággal bír, mint a Földön megtalálható fekete bazalt.

Az ausztrál Új Dél-Wales-i Egyetem docense Ian Graham szerint a felfedezés igen jelentős, mivel ez az első bizonyíték, hogy fiatal vulkanikus tevékenységet mutattak ki a Hold felszínén. A Hold geológiailag ezek szerint még 800 millió éve is aktív volt, és nem csak 1,2 milliárd éve, ahogy azt eddig gondolták.