Magyar tanulmány jelent meg dinoszauruszokról

Új kutatást végeztek magyar kutatók arra vonatkozóan, miként vágtázhatott kétszázmillió éve a "komlói dinoszaurusz", a Komlosaurus carbonis csordája.

A tanulmányt az Ichnos folyóiratban publikálták Ősi Attila paleontológus vezetésével. Az első felfedezett magyar dinoszauruszról a Komlosaurus carbonisról közöl új információkat.

Az írás tanúsága szerint az állatok egymást követve, helyenként akár egymás mellett mentek. Egy adott időpontban talán kisebb csapatokban vágtattak végig a tengerparti fövenyen.

A rekonstrukciónak köszönhetően tudható, hogy a “komlói” dinoszaurusz filigrán felépítésű, kecses, már-már madárszerű teremtmény volt.

A jura időszak elején élt Komlosaurus carbonis ragadozó volt, testhossza 2-2,5 méteres lehetett. Két lábon járt, mellső végtagjaira még időszakosan sem helyezkedett. A dinoszauruszok lábnyomai majdnem egy vonalban vannak, mintha csak “manökenek” lépdeltek volna a kifutón. A lábukat már teljesen a testük alatt hordták, és abszolút dinoszauruszjellegeket mutattak.

Alapvetően háromujjúak a lábnyomok, ahol a második, harmadik és negyedik ujjak érték a talajt, de vannak négyujjúak is.Első és ötödik ujjuk elcsökevényesedett, melyek közül csak az első érte el ritkán, süppedősebb talaj esetén a felszínt. A nyomok különböző mélységűek, ez arra utal, hogy különböző állagú talajra léptek az állatok.

“Úgy tűnik, hogy ezek a lábnyomok egyelőre csak a Mecsek területéről ismertek. Az a jura időszak legelejéről származó, üledékes kőzetformáció, amelyből a lábnyomok előkerültek, ismereteink szerint már a triász időszak legvégén kezdett el képződni.

Tehát nem kizárt, hogy a Mecseki Kőszén Formáció legalsó rétegeiben egyszer olyan dinoszaurusz-nyomokra bukkanhatunk, amelyek gazdái a triász időszak legvégén éltek.”  Pálfy József az MTA-MTM Paleontológiai Kutatócsoportjának munkatársa szerint egy ilyen felfedezés a triász-jura időszakok globális változásokkal jellemezhető határának kutatása szempontjából igen fontos eredmény lehetne.

A lábnyomokat blokkokban rakták ki. Az egyik, 8-10 négyzetméternyi felület az ELTE-n látható, a még nagyobb blokkot pedig a Természettudományi Múzeum új, a Kárpát-medence dinoszauruszait is a nagyközönség elé táró őszi kiállításán mutatják be.