Mini fekete lyukak süvítenek át a Földön?

Egy új tanulmány szerint nap mint nap akár úgy is belénk ütközhetnek, hogy észre sem vesszük.

Aaroon VanDevender egy redwoodi cég a Halcyon Molecular vezetője gondolja úgy, hogy léteznek a szupermasszív, csillagméretű fekete lyuk példányokon kívül atomnál is kisebbek, amelyek akár úgy is belénk ütközhetnek, hogy észre sem vesszük. A mini fekete lyukak kis mennyiségű energiával bírhatnak és észrevétlenek maradnak gigantikus mindent elnyelő társaikkal szemben.

Röviddel a világegyetem hajnalán jöhettek létre, amikor az ősrobbanás korában a sűrű anyag tágulni, majd hűlni kezdett.

VanDevender szerint a fekete lyukak nem egyenletesen oszlottak el az univerzumban. Egyes régiókban sűrűbben fordultak elő, mint máshol. A tudós állítása nem egyezik meg korunk egyik legnevesebb fizikusának Stephen Hawkingnak az elgondolásával, aki úgy tartja, a kisebb fekete lyukak tömegüket sugárzás formájában vesztették el, majd elpárologtak.

Az úgynevezett Hawking-sugárzást kísérletileg soha nem tudták bemérni, így VanDevender gyanítja, az apró ősi fekete lyukak az egész univerzumot behálózzák.

Az új-mexikói Sandia Nemzeti Laboratórium becslései szerint egy vagy két ilyen mini fekete lyuk minden nap észrevétlenül áthalad a Földön. Ezek az apró részecskéket nem vonzó “csillagközi ősmaradványok” nem okoznak semmilyen kárt. A Marylandi Egyetem csillagászai valószínűtlennek tartják, hogy egy ilyen mini fekete lyuk valaha is “bekapna” akár egy atomot is.

Az új tanulmány fő következtetése: ha a Nagy hadronütköztetőben valaha is mesterségesen gyártanának mini fekete lyukakat – nagy energiájú részecskeütköztetéssel -, azok még egy atomot se tudnának lenyelni, nem hogy az egész bolygót.