A bélbacik alapján háromféle az ember

Administrator

2011. 04. 21. 07:39

Az emberek bélrendszerében pedig nagyjából ezer baktériumfaj él. A baktériumok mibenléte nem függ a földrajzi származástól.

A vércsoportokhoz hasonlóan az egyéneket “enterotípusokba” sorolhatjuk, amelyek függetlenek földrajzi származásuktól, egészségüktől és életkoruktól. Az enterotípusok a bélcsatornában található baktériumok összességével jellemezhetők, valamint mindazon feladatokkal, amelyeket e baktériumok ellátnak.

A három enterotípus: a bakteroid, a prevotella és a ruminococcus. Nevüket minden esetben arról a baktériumtörzsről kapták, amely dominál az emésztőrendszerben. Minél hatékonyabban nyernek a baktériumok energiát az ételből, annál nagyobb az esélye az adott személynek az elhízásra. Azt még nem tudják a szakemberek, hogy az egyén élete során átkerülhet-e az egyik enterotípusból a másikba.

A MetaHIT konzorcium 2010 márciusában tette közzé az emberi bélbaktériumok génjeinek első áttekintő térképét, amelyet második genomunknak is neveznek. Ekkor minden egyes bélbaktérium DNS-ét szekvenálták, meghatározták genetikai állományukat.

Ebből kiderült, hogy az emésztőrendszerben élő baktériumok összességében 150-szer több génnel rendelkeznek, mint maga az ember.

A vizsgálatok első sorozatában 39 embertől származó székletmintát elemeztek, akik között dán, francia, olasz, spanyol, japán és amerikai egyének voltak. A második összehasonlító elemzésbe 85 dán, a harmadikba 154 amerikai embert vontak be.

A tanulmányban úgy találták, hogy a vitaminok előállításában is lényeges különbség van az egyes enterotípusok között. A bakteroid csoportba tartozó emberek hatékonyabban állítják elő a C, B2 és B5 vitaminokat, míg a prevotella csoportba sorolhatóknál a B1 vitamin és a folsav szintje volt magasabb.

Találtak olyan bakteriális géneket is a kutatás során, amelyek alkalmasak arra, hogy bizonyos betegségek biomarkerei legyenek. A kutatók úgy vélik, több olyan gént is találtak, melyek kapcsolatba hozhatók például az elhízással vagy a Crohn-betegséggel. Ez azt jelzi, hogy a bélbaktériumok pillanatnyi közössége alkalmas az egyén aktuális egészségi állapotának jellemzésére is.

Bővebben a kutatásról (New Scientist)
Előzetes összefoglaló a tanulmányról (Nature)

(FILES)(COMBO) This combination of file pictures created on May 10, 2018 shows US President Donald Trump during a rally at Total Sports Park in Washington, Michigan on April 28, 2018, and a photo released from North Korea's official Korean Central News Agency (KCNA) on April 21, 2018 of North Korean leader Kim Jong-Un delivering a speech while attending the Third Plenary Meeting of the Seventh Central Committee of the Workers' Party of Korea in Pyongyang.

US President Donald Trump told North Korean leader Kim Jong-Un on May 24, 2018, in letter that the Singapore summit will not take place. / AFP PHOTO / AFP PHOTO AND KCNA VIA KNS / Mandel Ngan AND - /  - South Korea OUT / REPUBLIC OF KOREA OUT   ---EDITORS NOTE--- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO/KCNA VIA KNS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS