Földmozgást idézhet elő a klíma

Administrator

2011. 04. 13. 14:47

Kapcsolat van a klímajelenségek és a tektonikus mozgások között - mutatta ki első ízben egy ausztrál kutatócsoport.

Az ausztrál kutatócsoport, amelynek tagjai között francia és német tudósok is voltak, szerdán tette közzé tanulmányát, amelynek megállapítása szerint az. elmúlt 10 millió évben az indiai monszun intenzívebbé válása 20 százalékkal gyorsította fel az indiai tektonikai lemez mozgását.

A kutatást vezető Giampiero Iaffaldano közlése szerint a tudósok már régóta tudták, hogy az új hegyeket vagy tengeri árkokat létrehozó tektonikus mozgások befolyásolják az éghajlatot, a mostani vizsgálatok azonban első ízben mutatták ki, hogy ennek az ellenkezője is igaz.

Elméletük révén valószínűleg könnyebben meg lehet majd érteni, miként keletkeznek a nagy földrengések

Szavai szerint nem kell azonban arra gondolni, hogy az általános felmelegedés miatt megnő az olyan erős földrengések gyakorisága, mint a legutóbbi japáné, hiszen ezek a jelenségek évmilliókban mérhetők.

Tanulmáy a klímaváltozás és a lemeztektonika kapcsolatáról (Earth and Planetary Science Letters)

Puidoux, 2018. szeptember 25.
Saszla szőlőt szüretelnek a lavaux-i szőlőültetvényeken a nyugat-svájci Puidoux-ban 2018. szeptember 20-án. A Genfi-tó északi partja mentén 898 hektáron elterülő, lavaux-i teraszos művelésű szőlőskertek 2007-ben kerültek fel az UNESCO kulturális világörökségének jegyzékére. Az itt termő legismertebb szőlőfajta a saszla. A borvidéket a „három nap” régiójának is hívják, mivel a szőlőtermesztéshez szükséges napfény és meleg három helyről érkezik, az égből, a tó felszínéről és a teraszokat tartó kőfalakból. (MTI/EPA/Valentin Flauraud)