Keringhet bolygó egy fekete lyukban?

Elvileg mozoghat bolygó stabil pályán egy forgó fekete lyuk körül, bár egyéves útja igen meglepő lenne.

Persze két feltételnek kell teljesülnie, hogy mindez bekövetkezzen, állítja egy orosz fizikus. Először is a fekete lyuknak forognia kell, másodszor az eseményhorizonton kavargó fotonoknak kell biztosítani a bolygó pályán maradását.

A fekete lyuk körül mozgó bolygó elméletét Vjacseszlav I. Dokucsajev fizikus dolgozta ki. Szerinte a szingularitást körülmozgó fotonokból egy bolygó létfenntartásához elég energia, fény és hő származna.

A bolygó feltételezett pályája (grafikonon a piros folt jelzi a fekete lyuk gravitációs középpontját, a szivárványszínű szalagok a csapdába esett fotonokat, a kék golyó a bolygót):

Ha egy ilyen bolygón élne egy idegen civilizáció, annak a a fekete lyuk tömege keltette hihetetlen ár-apály erőkkel és a planéta szokatlan pályája miatti éghajlat-ingadozásokkal igencsak meg kellene birkóznia.

A fekete lyuk előnye abból eredne, hogy a benne lakók mindenki elől – aki nincs a fekete lyukban – láthatatlanok maradnának, mivel az égitest minden pontja az eseményhorizonton belül lenne, így az eseményhorizonton kívülről az égitest egyetlen pontja sem látszana ki az univerzumunkba.

A tanulmány kivonata (arXiv)