Keringhet bolygó egy fekete lyukban?

24.hu

2011. 04. 12. 11:13

Elvileg mozoghat bolygó stabil pályán egy forgó fekete lyuk körül, bár egyéves útja igen meglepő lenne.

Persze két feltételnek kell teljesülnie, hogy mindez bekövetkezzen, állítja egy orosz fizikus. Először is a fekete lyuknak forognia kell, másodszor az eseményhorizonton kavargó fotonoknak kell biztosítani a bolygó pályán maradását.

A fekete lyuk körül mozgó bolygó elméletét Vjacseszlav I. Dokucsajev fizikus dolgozta ki. Szerinte a szingularitást körülmozgó fotonokból egy bolygó létfenntartásához elég energia, fény és hő származna.

A bolygó feltételezett pályája (grafikonon a piros folt jelzi a fekete lyuk gravitációs középpontját, a szivárványszínű szalagok a csapdába esett fotonokat, a kék golyó a bolygót):

Ha egy ilyen bolygón élne egy idegen civilizáció, annak a a fekete lyuk tömege keltette hihetetlen ár-apály erőkkel és a planéta szokatlan pályája miatti éghajlat-ingadozásokkal igencsak meg kellene birkóznia.

A fekete lyuk előnye abból eredne, hogy a benne lakók mindenki elől – aki nincs a fekete lyukban – láthatatlanok maradnának, mivel az égitest minden pontja az eseményhorizonton belül lenne, így az eseményhorizonton kívülről az égitest egyetlen pontja sem látszana ki az univerzumunkba.

A tanulmány kivonata (arXiv)