Amikor egy tudós tényleg “bekattan”

24.hu

2011. 02. 09. 07:59

Egy amerikai csillagász darukkal felfüggesztett gránátgömbökkel szimulálta a kisbolygók ütközését.

A coloradoi Dél-Nyugati Kutatóintézetben dolgozó Dan Durda megunta a számítógépes modelleket és a számításokkal elvégzett pontos asztronómiai szimulációkat. Úgy döntött, csatlakozik azok táborához, akik “látható, fizikai” és kicsit őrült módon próbálnak egy-egy lehetetlen és bonyolult fizikai jelenséget modellezni, megmérni.

Dan Durda kutatási területe a kisbolygók tanulmányozása, így meg sem állt addig, amíg San Antonioban a hatalmas szabályos gránitgömbjeit fel nem lógatta az irodájától nem messze parkoló két negyven tonnás daruval.

Ezután 108 alkalommaz ütköztette 3,5 km/órás sebességgel a két “égi testet”, hogy megtudja, mennyi energia keletkezik egy-egy összecsapódásból. Eredményeit a januári Icarus című folyóiratban tette közzé.

Bustin’ Balls from PopSci.com on Vimeo.

Bővebben a kísérletről – angolul (Popular Science)

Budapest, 2012. január 6.
Simor András, a Magyar Nemzeti Bank elnöke (j2) érkezik a kormányfő parlamenti dolgozószobájába. Mögötte áll Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter (j), Fellegi Tamás, az IMF-tárgyalásokkal megbízott tárca nélküli miniszter (b2) és a Miniszterelnökséget vezető Varga Mihály (b).
MTI Fotó: Kovács Tamás