Genomrekorder lett a vízibolha

Administrator

2011. 02. 07. 08:29

A "szex" nélkül szaporodó vízibolhának több génje van, mint bármely más élőlénynek.

A kis vízibolhának – Daphnia pulexnek – van a világon legtöbb génje, összesen: 31 ezer – számoltak be felfedezésükről az Indianai Egyetem kutatói. A faj az első rákféle, amelynek feltérképezték a genomját.

A vízibolha temérdek génje elsősorban annak köszönhető, hogy azok sokszorozódnak, és gyorsabb ütemben hoznak létre másolatokat, mint más fajokéi.

A Daphnia génjeinek mintegy harmada eddig ismeretlen volt a tudomány számára, ugyanakkor ismert, hogy az ízeltlábúak közül az eddig legnagyobb arányban tartalmaz az emberben is megtalálható géneket. Az eddig ismeretlen gének a környezet hatásaira adott válaszreakciókban játszanak szerepet.

James Klaunig, az Indiainai egyetem professzora szerint a vízibolhagenom ismerete hozzájárul majd a környezetszennyezés emberre gyakorolt hatásának vizsgálatához.

Az állatok stresszre adott válaszainak genetikai kutatása révén ugyanis fontos információkat kaphatunk a környezeti veszélyek emberi vonatkozásairól is.

A vízibolháról szóló tanulmány kivonata – angolul (Science)