Újra berobbanhat a Holmes-üstökös

Titokzatos fáklyaként ragyog a világűrben a 17P/Holmes üstökös. 2014-es visszatérésekor a szén-monoxidtól akár fel is robbanhat.

A Holmes-üstökös az egész világot meglepte 2007. október 24-én, amikor hirtelen felrobbant az égbolton. Az üstököst ekkor szabad szemel is meg lehett figyelni, mivel fényessége egymilliósoszorosára növekedett. A robbanás átmérője egy rövid időre meghaladta a Napét. A kométa száz millió tonna port köpött az űrbe.

Az üstökös 2007-es robbanása közelről:

A Holmes-üstökös drámai robbanásának oka egyelőre ismeretlen. Egyik elképzelés szerint a Naphoz közeledve a hő megolvasztha az üstökös porlepte héja alatt a csapdába fagyott jeget. Az olvadáskor gáz keletkezett a kéreg és az üstökös magja között, s ez idézhette elő a robbanást.

Az Icarus című folyóirat következő számában megjelenő tanulmánya szerint a Holmes-üstökös kérge alatt szén-monoxid rejtőzhet.

A Varsói Egyetemen végzett kísérletek azt mutatják, hogy az üstökösben, ha van szénmonoxid, a belső nyomás hő hatására – a Naphoz közeledve – 10 kilopascalt is változhat. Ez akkora változásnak felel meg, mintha egy hegymászó hirtelen 3280 méteres magasságba mászna fel.

Ha a szén-dioxid rejtőzik az üstökösben a magja valóban törékeny lehet. Ennyi nyomásváltozás pedig éppen elegendő ahhoz, hogy robbanás induljon meg az üstökös belsejében.

A Holmes-üstökös a 2007-es látogatásához hasonlóan 1892-ben és 1893-ban is fel-fel robbant. Mindhárom ismert kitörése a Naphoz közel történt. Ha 2014-ben a Holmes visszatér, valószínűleg újabb látványos kitörés szemtanúi lehetünk.

Bővebben a Holmes-üstökösről – angolul (WIRED)

Holmes-üstökös (Wikipedia)

A jobbikos Gyöngyösi Márton és az MSZP-s Ujhelyi István szerint ősszel a lakosság szembesül a megélhetési válsággal, miközben októberre születik döntés az Európai Unió jogállamisági vizsgálatában. Szerintük a kormány ezt a helyzetet EU-ellenes hangulatkeltésre fogja használni, aminek a vége a kilépés lehet, ezért népszavazással igyekeznek bebetonozni Magyarország helyét Európában. A Momentum szerint az ötlet az uniós tagságot veszélyezteti.