Csillagvárost találtak a “mindenség szélén”

A világegyetem egyik legtávolabbi galaxishalmazának fejlődése eddig még soha nem észlelt korai stádiumban tart.

A COSMOS-AzTEC3 katalógusjelű galaxishalmazt a Cosmic Evolution Survey projekt keretében fedezték fel. A galaxishalmaz a Szextáns-csillagképben, tőlünk 12,6 milliárd fényévnyire található. A felvételeken rögzített pillanatban egy korai stádiumban lévő, épülő csillagvárosként “mindössze” néhány tíz- vagy százmillió évesnek látszik.

A galaxishalmazok évmilliárdokon át növekednek, sok-sok csillagvárost egyesítve, s hatalmas mennyiségű gázt “beszippantva”, hogy végül a világegyetem legnagyobb objektumaivá váljanak. A kutatók azonban mindmostanáig csak találgatni tudtak, miként zajlik evolúciójuk korai szakasza.

A még fejlődésben lévő COSMOS-AzTEC3 mindössze proto-halmaz, azaz előhalmaz. A COSMOS-AzTEC3 több érdekességgel is szolgált. A “proto-halmaz”, amely 400 milliárd Nap-tömegű objektumot tartalmaz, szokatlanul aktív, évente négyezernél több csillagnak “ad életet”.

Felfedeztek a COSMOS-AzTEC3-ban egy 30 millió Nap-tömegű fekete lyukat is. A masszív fekete lyukak általánosak a jelenkori galaxishalmazokban, ám ez az első alkalom, amikor ilyesmit egy ennyire fiatal halmazban fedeztek fel.

A csillagászok még nem dolgozták fel teljesen a rendelkezésre álló adatokat, az elméleti modellek alapján viszont arra számítanak, hogy team által kutatott égboltszegmensben négy további ősi galaxishalmazt fedeznek fel.

Részletesebben angolul a felfedezésről (NASA)