Segíti a szupravezetést a bor

24.hu

2011. 01. 13. 14:42

A vörösbortól az áram is "hatékonyabban folyik".

A szupravezető anyagoknak egy bizonyos nagyon alacsony hőmérséklet – 20 kelvin, azaz 253 Celsius-fok – alatt ellenállásuk nullára esik vissza. A hőmérséklet hirtelen csökkenésére elvesztik vezetőképességüket. Kutatók a Japán Nemzeti Anyagtudomány Intézetben arra voltak kiváncsiak Takano Yoshihiko vezetésével, hogy mennyivel jobban képesek tartani a hőmérséklettel szemben az ellenállásukat azok az anyagok, melyeket órákig vízzel kevert etanolban áztatnak.

Úgy tűnt, a tudósoknak nagyon jól ment a kísérlet, így más alkoholos folyadékokat is kipróbáltak: whiskey-t, sört, bort és japán szeszes italokat. Az eredmény őket is meglepte, a vörösbor 62 százalékkal tette hatékonyabbá a szupavezetőket, mint bármilyen más ital vagy vegyület.

Az alkoholok és a szupravezetés kapcsolatáról szóló tanulmány kivonata angolul (arXiv.org)