Egy pici nikotin is káros a babák idegeinek

24.hu

2010. 09. 28. 11:20

Egy tanulmány szerint akár a ruhán maradt cigarettamaradványok is károsíthatják a csecsemők idegrendszerét.

A cigarettában lévő nikotin akkor is károsítja a babák bőr- és idegsejtjeit, ha a szülők gyermeküktől távol gyújtanak csak rá. Derült ki a bönningheim Hohenstein intézet kutatóinak tanulmányából.

A tudósok azt vizsgálták, mi történik, ha a cigarettaszünetről visszatérő szülők ismét karjukba veszik a kisgyermeket. A ruházatban ugyanis a cigaretta káros anyagai nagyobb koncentrációban lehetnek jelen, mint a levegőben.

A vizsgálat során létrehoztak egy háromdimenziós sejtkultúra modellt, amely felépítésében és tulajdonságaiban megegyezett a babák és kisgyermekek bőrével.

A kutatók füstös ruhadarabokat tettek a modellre és megállapították, hogy az idegméreg nikotin a verejték hatására újra kioldódik a ruhaanyagból. A nikotin ezután a bababőr minden rétegében megtalálható volt, még a mélyebb rétegekben is.

“A kioldódott káros anyagok hatására a bőrsejtek elhalhatnak, az idegsejtek pedig nem lesznek többé képesek egymással kapcsolatba lépni. Ezáltal zavar léphet fel az idegrendszer kifejlődésében” – fejtette ki Timo Hammer tudományos projektvezető.

A kutatók olyan textilanyagok kifejlesztését tervezik, amely a cigaretta káros anyagait ártalmatlan melléktermékekké alakítják. Kutatásaikhoz az ipar területéről keresnek partnereket.

Farkas Norbert / 24.hu