Mikrobák falták fel a tenger alatti olajfoltot

Administrator

2010. 08. 25. 07:26

Egy Manhattan nagyságú vízalatti olajfoltot faltak fel mikrobák a Mexikói-öbölben.

A Mexikói-öbölben éllő mikrobákat minden jel szerint stimulálta az április óta a tengerbe ömlő olaj, aminek következtében olyan eredményesen bontották le a szénhidrogén-molekulákat, hogy a felhő mára gyakorlatilag kimutathatatlanná vált – közölte a Science folyóiratban a Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium munkatársainak Terry Hazen professzor által vezette csoportja.

A sötét és hideg, mélyvízi életkörülményekhez alkalmazkodott, úgynevezett proteobaktériumok a vártnál gyorsabban és oly módon bontották le a kőolajat, hogy közben nem ritkították meg jelentősen a víz oxigéntelítettségét, ahogy azt a legtöbb olajfaló baktérium szokta.

A víz oldott oxigéntartalma létfontosságú a halállomány számára.

A baktériumok 5 fokos vízben, a tengerszint alatt mintegy 1100 méter mélyen tenyésznek, ami nagyjából egybeesett a víz alatti olajfelhő elhelyezkedésével.

AJÁNLOTT LINK

Az eredeti tanulmány kivonata (angol nyelvű)

Bengaluru, 2018. április 18.
Gyertyás virrasztáson vesz részt egy nő egy csoportos nemi erőszak és gyilkosság áldozatául esett nyolcéves indiai lány emlékére Bengaluruban (korábban Bangalor) 2018. áprlilis 17-én. A nomád törzsben élő lány 2018 januárjában halt erőszakos halált az észak-indiai Dzsammu állam Kathua körzetében. (MTI/EPA/Dzsagadis Nv)