Újabb becsapódás a Jupiteren

Administrator

2010. 06. 04. 10:13

Újabb találat érte a Jupitert: az erről tanúskodó villanást egy ausztrál csillagász kapta lencsevégre.

Anthony Wesley már másodszor észlelt hasonlót, tavaly júliusban is ő jelezte, hogy becsapódás nyomait fedezte fel a Naprendszer legnagyobb bolygóján.

Az amatőr csillagász amúgy komputerprogramozó, és rendkívül jó hírnévnek örvend a profi csillagászok körében. Legfrissebb jelentését később egy Fülöp-szigeteki amatőr asztronómus is megerősítette.

“Alig hittem a szememnek, amikor láttam a villanást. A tűzcsóvát két másodpercig lehetett észlelni, rendkívül éles fény volt” – mondta Wesley.

A lelkes amatőr ezzel valószínűleg tavalyi sikerét is felülmúlta, hiszen sikerült elkapnia a becsapódás pillanatát. 2009-es felfedezése azért volt jelentős, mert a Jupitert azt megelőzően 15 évig nem érte hasonló becsapódás. A bolygó déli pólusának közelében felfedezett sebhelyet vélhetően egy aszteroida ejtette az égitesten – vélekedtek akkor a NASA kutatói.

A mostani becsapódás az egyenlítő közelében történt, de egyelőre úgy tűnik, hogy nem hagyott értékelhető nyomokat. A körülmények alapján a tudósok arra következtetnek, hogy ismét meteor csapódhatott a Jupiternek, amelyet 1994-ben a Shoemaker-Levy 9 üstökös darabjai értek el.

Saudi soldiers stand guard as a Saudi air force cargo plane, carrying aid, lands at an airfield in Yemen's central province of Marib, on February 8, 2018. (Photo by ABDULLAH AL-QADRY / AFP)