Tudomány

Lezuhant a Kenya Airways 507-es járata (2007)

Kamerun, május 5. – Felszállás után nem sokkal a földbe csapódott a Kenya Airways Boing 737-ese, fedélzetén 114 emberrel.

A gép Abidzsánból indult útnak, és a kameruni Douala érintésével a kenyai fővárosba, Nairobiba tartott. A doualai repülőtéren a rossz időjárási viszonyok miatt három gép is vesztegelt 2007. május 5-én éjszaka. Az 507-es járat személyzete éjfél után pár perccel azonban mégiscsak az indulás mellett döntött, feltehetően azért, mert már eleve több mint egy órás késében voltak. A pilóta a heves esőzésben annak ellenére felszállt, hogy erre nem kapott engedélyt a légi irányítóktól.

A gép pilótája röviddel a felszállás után megerősítette, hogy felszálltak. Nem sokkal ezután a gép automata vészjelet adott le, majd eltűnt a radarképernyőkről. A szerencsétlenség után a kameruni hatóságok katonai és polgári mentőhelikoptereket küldtek a helyszínre, az Egyesült Államok műholdas felvételekkel segített a kutatásban, megérkeztek Kenyából is a repülésügyi szakértők, és segédkeztek motorkerékpárral felvértezett helyi lakosok is, de másfél napig nyomát se látták a gépnek. A keresést roppant nehezítette az áthatolhatatlan dzsungel, a sűrű köd és a szakadó eső. A szerencsétlenség után a kameruni hatóságok katonai és polgári mentőhelikoptereket küldtek a helyszínre, az Egyesült Államok műholdas felvételekkel segített a kutatásban, megérkeztek Kenyából is a repülésügyi szakértők, és segédkeztek motorkerékpárral felvértezett helyi lakosok is, de másfél napig nyomát se látták a gépnek. A keresést roppant nehezítette az áthatolhatatlan dzsungel, a sűrű köd és a szakadó eső. A lezuhant kép maradványaira másfél napos keresés után egy mangrove-mocsárban leltek rá. A gép 105 utasából és 9 fős személyzetéből senki sem élte túl a tragédiát.

A három évig tartó, és csak pár hete lezárult vizsgálat szerint a gép tragédiáját a pilóta hibája okozta. A jelentés szerint a kapitánya összezavarodott, nem volt tisztában a gép repülési magasságával. Emiatt egy hibás döntéssel 50 fokban jobbra fordította a repülő dőlésszögét. Amikor a szög elérte a 70 fokot is, a fiatal első tiszt megpróbálta felszólítani a kapitányt a korrekcióra. De a gép adatrögzítőinek tanúsága szerint elsőként ő is a rossz irányba, szintén jobbra utasította a pilótát, és csak ezután módosította magát.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik