Tech

Évek óta rebesgették, most tényleg leszámolásba kezdett a Google Chrome

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu

Régóta hallani már arról, hogy a Google Chrome végleg búcsút int a sütik egyik fajtájának. Ezek a célzott hirdetésekhez és sok máshoz is használt, úgynevezett harmadik feles sütik – írja a Gizmodo.

Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a célzott hirdetések eltűnnének, a Google-féle Privacy Sandbox-projekt ugyanis a személyazonosságunk védelme érdekében névtelenül gyűjt majd rólunk adatokat, kategóriákba besorolva minket.

A sütik ki-, és az új módszer bevezetését a Chrome 2024 január 4-én kezdte meg, első körben a felhasználók egy százalékánál. Bár ez elsőre kevésnek tűnhet, a böngésző esetében ez 30 millió felhasználót jelent.

A tervek szerint 2024 végéig mindenkinél megtörténik az átállás, de persze, ez még attól is függ, hogy az első egy százaléknál mennyire lesz sikeres a folyamat.

Látni fogjuk, ha minket is érint

A sütik száműzése nem észrevétlen folyamat, ugyanis az átállásról a böngésző első indulásakor egy felugró ablak tájékoztatja majd az érintett felhasználókat. Ezen kívül egy kis szemgolyóikon is jelezni fogja az URL-sávban, hogy a böngészés már sütimentes.

A jelzés külön funkcióval is bír majd: amennyiben egy oldal valamiért hibásan működne, erre kattintva újból engedélyezni lehet a sütiket az adott oldalon.

Emellett a böngészőbe beépítettek néhány olyan funkciót is, amelyek letiltják az új módszert, ha valamiféle problémát azonosítanak a webhelyen, teszi hozzá a hvg.

A teljesség igénye végett érdemes kiemelni, hogy az úgynevezett „first-party” sütik nem mennek sehova. Ezek rendkívül hasznosak, ugyanis segítenek abban, hogy a weboldal megjegyezze, ha már korábban bejelentkeztünk rajta, vagy valamilyen műveletet elvégeztünk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik