Tech

Van esélye, hogy a YouTube elveszti a reklámblokkolók elleni harcot

Nikolas Kokovlis / NurPhoto via AFP
Nikolas Kokovlis / NurPhoto via AFP

Komoly felháborodást váltott ki az elmúlt hetekben a felhasználók körében az, hogy a Google elkezdte letiltani a reklámblokkolók használatát a YouTube-on annak érdekében, hogy minél több embert tereljenek át a YouTube Premium szolgáltatásra való előfizetésre.

Az Engadget szerint a hirdetésblokkolók fejlesztői már most érzik ennek a lépésnek a hatását, ugyanis pár héten belül több ezer felhasználó távolította el böngészőjéből az addig használt, reklámokat kiiktató szoftvereket. Adatvédelmi szakértők szerint azonban az Európai Unió még útját állhatják a korlátozásoknak, teszi hozzá a hwsw.

Alexander Hanff szakember októberben nyújtott be panaszt az Ír Adatvédelmi Bizottságnak (DPC) a YouTube adblockerek elleni harca ellen, azzal érvelve, hogy a videómegosztó erre kialakított rendszere sérti a magánszféra védelmét és az uniós jog szerint illegális módszereket alkalmaz a hirdetésblokkolók észlelésére.

Mint jelezte, a kliens böngészőjében futó scriptek kémprogramoknak minősülnek, amik engedély nélkül tevékenykednek a felhasználó eszközén.

Az adblockerek észlelése elleni harc nem újdonság, az ellenzők által hangoztatott egyik leggyakoribb érv, hogy a weboldalak és szolgáltatások JavaScript kódok segítségével ellenőrzik a használatot. Hanff először 2016-ban fordult az Európai Bizottsághoz adblockerekkel kapcsolatban, most viszont arra kérte a DPC-t, hogy tegyen ellenlépéseket a YouTube gyakorlata ellen, és tiltsa meg az adblockereket felismerő rendszerek használatát, ami a magánélethez való alapvető jog megsértésével jár.

Cikkünk közzététele után a YouTube az alábbi állásfoglalást küldte el lapunknak:

A reklámblokkolók használata sérti a YouTube Felhasználási Feltételeit. Éppen ezért globális kezdeményezést indítottunk, hogy reklámblokkolókkal rendelkező felhasználóinkat arra ösztönözzük, engedélyezzék a hirdetéseket a YouTube-on vagy próbálják ki a YouTube Premiumot a reklámmentes élményért. A hirdetések világszerte támogatják a tartalomgyártókat és milliárdok számára teszik lehetővé, hogy hozzáférjenek kedvenc tartalmaikhoz a YouTube-on. Vállalatunk természetesen bármilyen kérdés vagy kérés esetén teljes mértékben együttműködik az ír adatvédelmi hatósággal (DPC: Data Protection Commission).

Kapcsolódó
A YouTube végleg leszámol a reklámblokkolókkal
A legnépszerűbb videómegosztó már egy ideje próbálja átterelni a felhasználóit a YouTube Premium előfizetésre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik