Tech

Modern Csernobilként emlegetik az ohiói vonatkisiklást

DUSTIN FRANZ / AFP
DUSTIN FRANZ / AFP

Február elején az elmúlt évek egyik legjelentősebb vonatbalesetére került sor az Ohio államban található East Palestine elnevezésű kisvárosban, miután kisiklott egy vegyi anyagokat szállító vonat. A 150 kocsiból 38 borult fel, melyeket a helyszínre érkező katasztrófavédelmi szakemberek kontrollált égésnek vetettek alá – így megszabadulva a veszélyes, rákkeltő anyagoktól – írja a BBC.

A kocsikban többek között vinil-kloridot, butil-akrilátot, etil-hexil-akrilátot, etilénglikol-monobutil-étert és benzolt tároltak. A legnagyobb problémát a PVC gyártásához használt vinil-klorid okozta, amely mérgező, rákkeltő és nem utolsó sorban gyúlékony anyag. A szakemberek szerint ez okozhatta a tűz jelentős részét is.

Bár a kisváros népességét, mintegy 1500-2000 embert evakuáltak a helyszínről, azonban a kötelező ellenőrzések után pár nappal sokan már vissza is tértek otthonaikba.

E közben a környék élővilága hanyatlani kezdett, a folyóban lévő halak elpusztultak. A lakók egyáltalán nem nyugodtak, ugyanis minden valószínűség szerint jelentős mértékű mérgező anyag jutott a levegőbe, és az ivóvízbe is. A közösségi médiában „ohiói Csernobilként” is hivatkoznak a balesetre, a helyzetet pedig tovább súlyosbítja, hogy a helyiek nem kapnak tájékoztatást a hatóságoktól. A vonatot működtető Norfolk Southern még a balesetről szóló közgyűlésen sem volt hajlandó megjelenni.

Még vizsgálják, mi történt

Az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége (EPA) a baleset után azt közölte: vizsgálják, hogy a környéken a talajt, a levegőt vagy a vizet megmérgezték-e az irányított módon kiengedett anyagok.

A hatóságok állítják, a lakások levegőminősége is ivóvízellátása nem károsult a baleset következtében, ennek ellenére a helyiek közül többen is mérgezési tüneteket tapasztalnak magukon és azt fontolgatják, hogy elkötöznek. A baleset után többen égő szemekről, torokkaparásról, fejfájásról számoltak be, és állataik is furcsa tüneteket produlnák.

A felháborodást Mike DeWine ohiói kormányzó és Michael Regan, a Környezetvédelmi Ügynökség ügyintézője azzal próbálta csillapítani, hogy maguktól jelentkeztek arra, hogy csapvizet igyanak a városban – ezzel demonstrálva, hogy nem történt mérgezés.

A baleset vizsgálata folyamatosan zajlik, az eredményeket pedig várhatóan február végén teszik majd közzé. Az esetről készült egyik videofelvétel alapján eddig az merült fel lehetséges magyarázatként, hogy a vonat egyik kereke meghibásodott, és ezután siklottak ki a szerelvények. A New York Times szerint az is közrejátszhatott a balesetben, hogy 2017-ben lazítottak a veszélyes anyagokat szállító szerelvényekre vonatkozó törvényi szabályozásokra.

„A Norfolknak fizetnie kell”

A Norfolk Southern vállalatnak a baleset után rengeteg perrel kell szembenéznie, amit a helyi lakosok indítottak ellenük. Az EPA, amelynek hatáskörébe tartozik a környezetvédelmi szabálysértések miatt bírságok kiszabása, közölte: a Norfolk Southernnek fizetnie kell az általuk okozott katasztrófáért, annak eltakarításáért és a közösséget ért traumáért – írja a BBC.

A környezetvédelmi ügynöksége vezetője elmondta, a vállalatnak meg kell találnia és meg kell tisztítania a szennyezett talajt, valamint vízkészleteket, és vissza kell fizetnie minden egyes dollárt, amit az EPA az eltakarítási erőfeszítéseire fordított. Emellett direkt tájékoztatást kell nyújtania a lakosoknak, és az EPA kérésére nyilvános találkozókon is kell részt vennie.

Amennyiben a Norfolk Southern nem tesz eleget a felszólításnak, az EPA maga fogja elvégezni a munkálatokat, ez azonban nem lesz olcsó a cégnek. Az ügynökség ugyanis a tisztítási műveletek költségének háromszorosát számítja majd fel, és napi 70 ezer dollárig terjedő bírságot szab ki a cégre. Mike DeWine ohiói kormányzó hozzátette:

a Norfolk Southernnek nem csak az eltakarítás költségeit, de a lakosok orvosi számláit is fedeznie kell.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik