Tech

Megtalálták galaxisunk ikertestvérét

Egy olyan ősi galaxisra bukkant a James Webb űrtávcső (JWST), amely sok szempontból hasonlít a Tejútrendszerre – írja a Live Science. A felfedezésről tavaly év végén számoltak be, a tanulmány alapján a rendszer segítségével a kutatók jobban megérthetik saját galaxisunk fejlődését.

A 9 milliárd évre fekvő rendszert Csillagszóró-galaxisnak hívják, nevét a környező törpegalaxisokról, illetve csillagcsoportokról, az úgynevezett gömbhalmazokról kapta.

A rendszer folyamatosan falja a közeli objektumokat, ezért egyre nő.

A galaxist a JWST első színes felvételén találták meg, a képet tavaly júliusban mutatták be.

James Josephides / Swinburne University / CC BY 4.0

Mint kiderült, a Csillagszóró-galaxis kannibál: hasonló módon nyeli el a közeli objektumokat, mint ahogy a fiatal Tejútrendszer is tehette. Duncan Forbes, a Swinburne Műszaki Egyetem munkatársa és a csapat tagja szerint izgalmas megfigyelni, ahogy a galaxis növeli tömegét. A felfedezéssel egyedülálló lehetőség nyílt a gömbhalmazok kialakulásának, valamint a fiatal Tejútrendszer vizsgálatára.

A galaxis megfigyelésében a SMACS 0723 jelű galaxishalmaz segített: a közelebbi objektum gravitációja lencseként nagyította fel a háttérben lévő rendszer fényét. A Csillagszóró-galaxis látható képe abból az időből származik, amikor az univerzum még csak 4 milliárd éves volt.