Marco Rauch / DPA / AFP
Tech

Megéri még elektromos autót vásárolni?

A globális trendet követve Magyarországon is egyre inkább teret nyernek a környezetkímélő közlekedési megoldások: tisztán elektromos meghajtású személyautóból már több mint 31 ezer fut a hazai utakon. 2022. november végéig összesen több mint 62 ezer zöld rendszámot adtak ki, a Generali biztosító kutatása szerint pedig közel minden hatodik magyar vásárolna elektromos vagy hibrid járművet, ha tehetné.

Az európai autópiac átalakulása elkerülhetetlennek tűnik, mivel 2035-től már nem is lehet belső égésű motoros autókat értékesíteni a tagországok területén az Európai Parlament döntése alapján. Az átállás pedig már megkezdődött: 2022 harmadik negyedévében az összes újonnan regisztrált autó közel 12 százaléka volt tisztán elektromos hajtású, a hibridek részesedése pedig 22,6 százalékra emelkedett. A kérdés már csak az, hogy a növekvő benzin, valamint áramárak mellett is megéri-e váltani.

Drágul a benzin és az áram is

A magyar energiapiacon jelentős változásokat tapasztalhattunk az elmúlt évben: megnövekedett a gáz, illetve az áram ára, majd az üzemanyagok ársapkáját is eltörölték. Új autó vásárlásakor érdemes megfigyelni, hogy míg egy hagyományos meghajtású, jó felszereltségű új autót már 6-8 millió forintért elvihetünk, az elektromos autók inkább 10-11 millió forintnál kezdődnek. Fontos azonban azt is megnézni, milyen költségekre számíthatunk a későbbiekben.

A hatályos szabályozás szerint átlagosként megjelölt 210 kWh havi lakossági áramfogyasztást szinte biztosan túllépjük, ha otthon szeretnénk tölteni elektromos autónkat, e felett pedig bizony megugrik az áramtarifa.

Ha 100 km-re 17 kWh-s energiaigénnyel számolunk egy tipikus e-autónál, akkor ennek támogatott ára 627 forint körül alakul, de az átlagfogyasztás felett ugyanez már nagyjából 4 290 forintba kerül. Mindez persze attól is függ, hogy milyen berendezéseket használunk még napi szinten és ezek mennyit áramot fogyasztanak. Az ársapka nélküli üzemanyagárakat nézve azonban ez sem tűnik vészesnek: január elején ugyanis ismét emelkedett a benzin literenkénti piaci ára, így ezért 631, a gázolajért pedig 693 forint körül kell fizessünk a kutaknál.

7 literes átlagfogyasztással számolva tehát jóval magasabb költséggel, 4 417 és 4 851 forinttal kalkulálhatunk egy 100 km-es távon.

Emellett – habár a napelemekkel kapcsolatos szabályozás jelentősen átalakult az elmúlt hetekben – megújuló energiaforrásokkal, hőszivattyúval optimalizálhatjuk az otthoni akkumulátortöltés költségeit. Napjainkban az ország számos pontján állnak már rendelkezésre nyilvános töltőpontok, ezeken viszont január 2-től közel háromszor annyit kell fizetniük egyes e-autó tulajdonosoknak, mint korábban

Vonzó a magyaroknak az elektromos autózás?

A biztosító kutatása szerint az elektromos autózás igen vonzó alternatívának tűnik a magyarok számára. A megkérdezettek 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szívesen váltana tisztán elektromos, vagy plug-in hibrid meghajtású járműre, ha módjában állna. Ebben sok szempont játszik közre:

  • környezettudatosság (57%),
  • a hagyományos üzemanyag árának növekedése (53%)
  • és az innovatív technológia (45%) motiválja.

A várható javítási- (52%) és alkatrészköltségek (46%) azonban sokakat elriaszt. Ez a félelem nem is alaptalan, hiszen mint minden innováció esetében, az elektromos autók szervizeléséhez is nehezebb egyelőre szakembert találni, és a cserélendő alkatrészekhez is drágábban lehet hozzájutni. A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint

az e-autók átlagkára akár 200 ezer forinttal is meghaladhatja a hagyományos meghajtású modellekét.

A szakértők szerint ezért mindenképpen érdemes casco biztosítással is számolni az elektromos járművek fenntartási költségei között, ráadásul olyan károkkal is szembesülhetünk, melyek a belső égésű motorral fut. Ilyen például a kábel vagy a fali töltő meghibásodása tűz- vagy viharkár miatt, illetve az akkumulátor sérülése vagy esetleg eltulajdonítása.

Ajánlott videó