Airbus
Tech

A jövő környezetbarát hajtóművén dolgozik az Airbus

Hidrogén meghajtású, üzemanyagcellás hajtómű fejlesztését jelentette be az Airbus a szerdán zajló Airbus Summit rendezvényen. Az első földi és légi hajtóműteszteket az évtized közepén hajtják végre az első legyártott Airbus A380-as óriásgép segítségével, amelyet úgy alakítanak át, hogy képes legyen folyékony hidrogén szállítására és az új hajtómű fogadására.

Az üzemanyagcellás technológia az egyik végleges megoldás lehet a hidrogén meghajtás alkalmazásában. Ezen tesztek elsődleges célja, hogy a szakemberek megbizonyosodjanak arról, hogy az üzemanyagcellás technológia valóban széles körben alkalmazható a kereskedelmi repülésben 2035-től.

A technológiával a száz utas szállítására alkalmas repülőgépek ezer tengeri mérföldes hatótávolsággal rendelkezhetnek.

A validáláshoz azonban további kutatásra és fejlesztésre van szükség, ezeket végzik jelenleg is az A380-as tesztgéppel. A végleges technológiát az Airbus várhatóan 2027-2028-ban jelenti be, ekkor indul el a zéroemissziós típus fejlesztése.

A hidrogén meghajtás elterjedéséhez új kiszolgáló létesítményeket is fel kell építeni. Az első ilyen állomás fejlesztésére és megépítésére az Airbus a világ vezető űripari hajtóműveit gyártó ArianeGroup cégcsoporttal kötött együttműködési megállapodást. A folyékony hidrogén tárolását és repülőgépekbe töltését célzó beruházás a Toulouse-Blagnac-repülőtéren valósul meg 2025-re.

Ezzel párhuzamosan az Airbus a zöld hidrogént előállító HyPorttal is együttműködési megállapodást írt alá arról, hogy közösen hozzák létre a világ egyik első, zöld hidrogént előállító és elosztó repülőtéri üzemét. Az építkezés szintén a toulouse-i repülőtéren valósul meg, átadása 2023-ban várható, és naponta 400 kg hidrogén előállítására lesz képes. Ez a mennyiség mintegy 50 földi kiszolgáló jármű energiaellátásához elegendő.

Ajánlott videó