Tech

Megtalálták a Földhöz legközelebbi fekete lyukat

Egy friss tanulmányban a szakértők egy rekorder fekete lyukat mutatnak be – írja a Space.com. A nagyjából 10 naptömegű objektum a Földtől mintegy 1560 fényévre fekszik, ami kozmikus szempontból igen kis távolság.

Az új fekete lyuk kétszer közelebb van bolygónkhoz, mint az eddigi csúcstartó.

A Gaia BH1 jelű égitest egy kettős rendszerben található, társa egy Nap-szerű csillag. A két objektum nagyjából olyan távol van egymástól, mint a Föld és a Nap.

Kareem El-Badry, a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ, illetve a Max Planck Asztrofizikai Intézet munkatársa és a csapat tagja szerint korábban több hasonló lehetséges rendszert is detektáltak, de utóbb mindegyik megfigyelést cáfolták. „Ez az első egyértelmű észlelése egy olyan napszerű csillagnak, amely széles pályán kering egy csillagtömegű fekete lyuk körül galaxisunkban” – mondta.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A becslések alapján a Tejútrendszerben megközelítőleg 100 millió csillagtömegű fekete lyuk lehet, ezek egyenként 5-100-szor nehezebbek a Napnál. Kis méretük miatt az ilyen típusú objektumok felfedezése nem egyszerű, azon fekete lyukak megtalálása pedig még nehezebb, amelyek ugyan egy kettős rendszerben vannak, de inaktívak, tehát nem szívnak el anyagot a szomszédos csillagtól.

A kutatók alternatív módszerrel keresték a hasonló objektumokat. A csapat az Európai Űrügynökség Gaia űrtávcsövének adatait elemezte, a teleszkóp galaxisunk körülbelül 2 milliárd csillagának helyzetét, sebességét és pályáját méri fel.

Az érintett égitestek közül az egyik a Gaia BH1 társa. A csillag mozgása kis szabálytalanságokat mutat, ami arra utal, hogy egy nagy tömegű objektum gravitációja hat rá. A szakértők a fekete lyuk jelenlétét földi távcsövek segítségével erősítették meg. Az eredmények alapján az objektum 10 naptömegű, és nagyjából 186 földi nap alatt kerüli meg a rendszer tömegközéppontját.

A Gaia BH1 egy legalább 20 naptömegű csillag pusztulásával születhetett meg. Az efféle óriások csak néhány millió évig élnek, majd drámaian felpuffadnak haláluk előtt. A modellezés alapján a folyamatban el kellett volna pusztulnia a társcsillagnak, a túléléshez ugyanis ennél távolabbi pályára lenne szükség.