Tech

Behódolnak a nagy közösségi oldalak az EU-nak

Jakub Porzycki / NurPhoto via AFP
Jakub Porzycki / NurPhoto via AFP

A világ legnagyobb online platformjait üzemeltető technológiai vállalatok aláírták az Európai Unió dezinformáció elleni szabálykönyvét, jelentette a Verge. Így tehát a Meta (a Facebook, az Instagram és a WhatsApp tulajdonosa), a Microsoft, a Google, a Twitter, a Twitch és a TikTok is elfogadta, hogy amennyiben a jövőben nem lépnek fel szigorúan a dezinformációt terjesztő oldalak, a deepfake-videók és a kamuprofilok ellen, komoly büntetésekre számíthatnak.

Ahogy arról korábbi cikkünkben írtunk, az új tervezet része az EU azon törekvésének, amely a digitális szolgáltatásokról szóló törvény révén korlátozná a techóriásokat. A dokumentum rögzíti, hogy a jövőben a felelősség megoszlana a szabályozók – azaz az egyes uniós tagállamok – és a vállalatok között. A kódex egyik legfontosabb pontja, hogy amennyiben nem tudják teljesíteni az elvárásokat a platformszolgáltatók, akkor globális forgalmuk akár 6 százalékától is eleshetnek.

Az új dezinformáció-ellenes kódex egy olyan időszakban készült el, amikor Oroszország az Ukrajna elleni katonai agresszió során fegyverként használja a dezinformációt, és amikor a demokrácia elleni támadásokat látjuk széles körben

– jelentette ki Věra Jourová, a Bizottság alelnöke.

A dezinformáció elleni kódex összesen 44 konkrét kötelezettségvállalást tartalmaz a vállalatok számára, A legfontosabb pontok ezek közül a következők:

  • kereshető könyvtárat kell létrehozni a politikai hirdetések széleskörű áttekinthetősége érdekében
  • az álhíroldalaktól meg kell vonni a hirdetési bevételeket
  • a hamis fiókok, profilok számát vissza kell szorítani, így megakadályozva a bot-hálózatok terjedését
  • nagyobb lehetőséget kell biztosítani a felhasználók számára a hamis tartalmak megjelölésére
  • a platformoknak betekintést kell engedni az adataik átvizsgálását végző kutatóknak
  • szorosabb együttműködés a független tényellenőrzőkkel

Ugyanakkor nem lehet határtalan az EU-s döntéshozók öröme, ugyanis több vállalat is hiányzik az aláírók közül. Az Apple például annak ellenére nem írta alá a kódexet, hogy reklámtevékenysége egyre nagyobb méreteket ölt. Márpedig a kódex elméletben épp a dezinformációs forrásoknak a hirdetések leállításával történő megsemmisítésére összpontosítana. Továbbá nem szerepel az aláírók között a Telegram sem, amely főleg az orosz-ukrán háború hatására a propaganda egyik fő csatornája lett.

Thierry Breton, a belső piacért felelős uniós biztos kijelentette: a most elfogadott szabálykönyvet az új digitális szolgáltatásokról szóló törvény, a DSA (digitális piacról szóló jogszabály) fogja kikényszeríteni. Az Európai Unió álláspontja szerint a törvényt súlyos, visszatartó erejű szankciók támogatják, és azok a nagyon nagy platformok, amelyek ismételten megszegik a kódexet, és nem hajtják végre megfelelően a kockázatcsökkentő intézkedéseket, akár a globális forgalmuk 6 százalékát kitevő bírságot kockáztatnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik