Tech

Megvizsgálták az elmúlt tíz év legveszélyesebb aszteroidáját

Úgy tűnik, mégis elkerüli bolygónkat az a közelmúltban felfedezett aszteroida, amelyet korábban veszélyesnek ítéltek – írja a Space.com. A nagyjából 70 méter széles 2022 EA1-et január 7-én észlelték, akkor úgy tűnt, hogy az objektum 2023. július 4-én eltalálhatja a Földet. Az Európai Űrügynökség (ESA) szerint ennyi idő nem lenne elég egy esetleges eltérítő misszió elindításához.

Marco Micheli, az ESA Földközeli Objektumok Koordinációs Központjának (NEOCC) munkatársa szerint a januárban felfedezett kisbolygó az elmúlt bő évtized legmagasabb értékét kapta Palermo-skálán. Ez az égitestek ütközésének kockázatát méri. „Az ESA-nál eltöltött közel tíz évem alatt még soha nem láttam ilyen veszélyes objektumot” – tette hozzá a szakértő.

Egy, a 2022 EA1-hez hasonló méretű égitest becsapódva könnyedén megsemmisíthetne egy várost. Egy ilyen objektum nagyjából akkora pusztítást okozna, mint a Hirosimára ledobott atombomba.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A NEOCC és a NASA Jet Propulsion Laboratory kutatói az észlelést követő egy hétben fokozódó fenyegetést mutattak ki, majd a telihold ragyogása miatt az aszteroida egy hétre eltűnt a csillagászok szeme elől. Miután a 2022 EA1 ismét feltűnt, a számítások megváltoztak.

A legfrissebb adatok alapján az objektum biztonságos távolságban, mintegy 10 millió kilométerre fog elszállni.

Luca Conversi, a NEOCC vezetője először meglepődött, amikor hallott a Palermo-skálán ilyen magas értéket elérő kisbolygóról, igaz, nem aggódott az égitest miatt. A csoport aktiválta globális távcsőhálózatát, és még több információt gyűjtöttek be, végül pedig kiderült, hogy az objektum nem jelent veszélyt. Kisebb aszteroidák rendszeresen eltalálják a Földet, a 2022 EA1-hez hasonló méretűek azonban ritkán.

A kutatók folyamatosan keresik a potenciálisan veszélyes égitesteket, de egyelőre nem azonosítottak olyan nagyobb objektumot, amely belátható időn belül elérné a bolygót. Technológiánknak köszönhetően mindenesetre egyre felkészültebbek vagyunk: a szakértők az egész éjszakai égbolton tudják keresni az aszteroidákat, és már az objektumok eltérítésével is kísérleteznek.