Tech

Az ADAC új téli gumi tesztjének eredményei (x)

Az ADAC legújabb téli gumi tesztjéből a Bridgestone márka Blizzak LM005-ös szériája került ki nyertesként. A teszten a Nokian, Dunlop, Michelin, Goodyear, Hankook és Pirelli márkái vettek részt.

Az autogumiakcio.hu megállapítása szerint öt modell érte el a „különösen ajánlott” rangsorolást. Elsősorban a Bridgestone Blizzak LM005, amely vizes és száraz utakon is különösen kiváló teljesítményt nyújtott. Hátránya ugyanakkor, hogy a legmagasabb abroncskopás-értékeket is ez a típus tudhatja magáénak az élbolyban végzett gumiabroncsok közül. Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy milyen jelentőséggel is bír egy ilyen teszt.

 

További jól teljesítő „szereplők”

Akinek több kilométert kell vezetnie, jobban jár a második helyezett Michelin Alpin 6-tal. A francia prémium modell száraz útszakaszon kicsit gyengébben teljesít, azonban a kopási tesztben kifejezetten jó eredményeket ért el.

A Dunlop gumiabronccsal felszerelt kocsi vezetés közben megbízhatatlanná válik, különösen akkor, ha a gumiabroncsok gyors súrlódás hatására felmelegszenek. Hirtelen kitérő manővernél a Hankook esetében a jármű hátulja forduláskor erőteljesen kifelé tolódik. Mindezek mellett nedves és havas szakaszon mindkét szóban forgó gumiabroncs jó teljesítményt nyújtott, a Dunlop pedig kopás szempontjából is megfelelt a teszten.

 

A nagy téli gumi teszt

Minden vizsgált modell megfelelő kormányozhatóságot biztosít, de mivel az Opel márkájú tesztautó hátsó tengelye enyhén rugalmasnak tűnt, a kocsi nem teljesen egyenesen haladt. Ez azt az érzést eredményezte a vezető számára, hogy elveszítheti a jármű feletti uralmat, ami folyamatos kisebb kormánykorrekciókat tett szükségessé. Szélsőséges esetekben a hirtelen kitérő manőverek miatt a jármű hátulja kifelé tolódott – ez a „viselkedés” pontlevonásokhoz vezetett, különösen a Pirelli Cinturato Winter és a Giti GitiWinter W1 típusok esetében.

A száraz úton mutatott gyengébb teljesítmény jó néhány abroncs összeredményét rontotta. A Continental WinterContact TS 860 vizes útviszonyoknál a teljes tesztmezőny második legjobb eredményét érte el.

A Bridgestone Magyarország nemcsak az elért eredményre büszke, hanem kutatás- és fejlesztési szakembereire is. Nem beszélve arról, hogy a cég már korábban is rendkívül pozitív visszajelzéseket kapott kereskedelmi partnereitől és a gépjárművezetőktől. Mindezek hatására a Bridgestone reménykedik abban, hogy magasabb árkategóriájú termékeiket is kedvelni fogják az autósok.

Elvárások a vizsgálatok során

Az ellenőrzések során a következő szempontok és követelmények alapján tesztelték a gumiabroncsokat:

– Vezetési magatartás: a gumiabroncsok általános vezetési viselkedése, például egyenes vonalú stabilitás, kormányzási reakció vagy kanyarodás.

– Vezetésbiztonság: vezetési magatartás, például sávváltás, kanyarstabilitás.

–  Fékezés: ABS-fékezéssel létrejövő féktávolság 100 km/h sebességnél. Féktávolság ABS-fékezéssel 80 és 20 km/h között aszfaltozott és betonozott úton, háromszor megismételve, egyenként öt-öt próbaúttal. Hosszirányú „vízen csúszás” (aquaplaning): gyorsulás egy „vízmedencén” keresztülhaladva, ahol a víz mélysége 7 milliméter, csak a bal oldali kerekek gördülnek át a vízmedencén, és a mért változó az a sebesség, amelynél a kérdéses kerék 15 százalékkal elcsúszik, abroncsmodellenként öt próbaút alkalmával mérve.

–        Hóval borított útburkolaton fékezés (csak téli és 4 évszakos gumiabroncsok): féktávolság ABS-fékezésnél 30 km/h-ról 5 km/h-ra, három-öt teszt gumiabroncsmodellenként öt méréssel.

–        Gyorsulásmérés alacsony sebességeken 10–60 százalékos csúszástartományban, három-hat teszt egyenként hat méréssel. Jeges úton fékezés (csak téli és négyévszakos gumiabroncsok): ABS-fékezés jeges úton 20 km/h sebességről 5 km/h sebességre, a közepes lassulás megállapításával és értékelésével.

–        Belső zaj: két személy szubjektív értékelése alapján, amikor 30–80 km/h sebességű járművön végeznek kigurulástesztet aszfaltozott és betonozott úton, leállított motor mellett.

–        Külső zaj: zajmérés az ISO 362 tanúsítvány szerint aszfalton az ISO 10844 szerint, 80 km /h sebesség mellett, álló motorral.

– Üzemanyag-fogyasztás mérése igen precíz fogyasztásmérő rendszerrel, állandó 100 km/h-s sebességgel haladva egyazon járművel 2 kilométeres távolságon keresztül, két teszt egyenként öt próbaúttal gumiabroncsmodellenként. Mért változó: üzemanyag-fogyasztás literben / 100 km.

 

A vizsgálatok hatékonysága

Elmondhatjuk, hogy a téli gumi teszten minden vizsgált márka, illetve „tesztalany” jó eredményt ért el. A statisztikák azt mutatják, hogy a Bridgestone lesz a legjobb és talán legnépszerűbb téli gumimárka. A szakértők a fentebb vizsgált termékeket bátran ajánlják megvételre, hiszen az említett abroncsok mindegyike biztonságos, különbségek leginkább az árak tekintetében jelentkezhetnek. Amit viszont szem előtt kell tartanunk, az az, hogy hűvös időben a gumink jól tapadjon és strapabíró legyen.

A gépjárművezető dönti el, hogy prémium téli gumit használ vagy „hagyományosat”. Érdemes tehát alaposan körülnézni a kereskedőknél, gumisoknál vagy az online üzletekben. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy egy jó gumiabroncs önmagában még nem garantálja a biztonságunkat, akármennyire jó eredményt ért is el a téli gumi teszten: a biztonsághoz mindenképp szükséges a járművezető éber és körültekintő figyelme, az, hogy betartsa a közlekedési szabályokat, valamint, hogy törekedjen a balesetmentes vezetésre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik