Tech

Szigorú szabályokat hozott a Facebook

A Facebook hétfőn hivatalosan is szabályzatába foglalta, hogyan kezeli a jövőben a deepfake videókat és manipulált médiatartalmakat. A problémát több oldalról közelítik meg: amellett, hogy aktívan kutatják a mesterséges intelligencia által generált tartalmakra jellemző jeleket, a hatóságokkal, egyetemekkel és a technológiai szektor más szereplőivel is együttműködnek a hitelességi vizsgálatok során.

A közösségi óriás bejegyzése szerint a manipulált tartalom előállítása történhet olyan egyszerű technológiákkal, mint a Photoshop, de jóval fejlettebb eszközökkel, például mesterséges intelligenciával, vagy gépi tanulásos technikákkal már olyan videók is szerkeszthetők, amik torzítják a valóságot. Ugyan a deepfake videók még nem annyira elterjedtek az interneten, valós fenyegetést jelenthetnek, és a jövő egyik nagy kihívása lehet a megállításuk. A jelenségről korábban mi is bővebben írtunk:

A csodanő bugyiját igen, de a demokráciát egyelőre nem fenyegetik a kamuvideók
2018-ban mindenki a kamuvideókkal terjedő propagandától tartott, de a deepfake-krízis még sehol sincs. Bár ez nem jelenti azt, hogy nem fordulhat a kocka a jövőben.

A cég hivatalosan is definiálta, milyen szempontok alapján minősít valamit deepfake-nek. Az egyik definíció szerint deepfake-nek számít, ha a szerkesztett, vagy mesterségesen előállított tartalom félrevezető, és a videó alanya olyan szavakat mond, amik sosem hagyták el a száját. Ez a helyzet a mesterséges intelligencia, vagy gépi tanulás által előállított videóval, ami úgy próbál valódinak tűnni, hogy több kép, videó egybeolvasztásával, rétegek egymásra helyezésével áll össze.

A szabályzat nem tér ki arra, hogy mi a helyzet a szatíra, vagy komédia céljából készített manipulált tartalmakkal, ez valószínűleg egy ideig még szürke zónának számít majd.

A gyanúsnak jelölt videók hitelességét külsős, független tényellenőrzők is vizsgálni fogják. Amennyiben úgy tűnik, hogy egy félrevezető és manipulációs céllal készült tartalomról van szó, a Facebook a saját fogalmazása szerint visszavágja a terjedésüket a hírfolyamban, hirdetések esetében pedig egyáltalán nem engedi a megjelenést.

(Kiemelt kép: AFP)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik