Tech
A badly crashed car can be seen after a deadly traffic accident involvong a wrong-way driver at the motorway junction on the A67 headed northwards near Ruesselsheim, Germany, 23 September 2017. The truck was driving the wrong way around and collided with two cars coming towards him. The first three people in the car passed away, while four people of the second vehicle were mildly injured. The greviously injured truck driver had to be treated in an emergency operation. Photo: Sebastian Stenzel/Wiesbaden112.de/dpa

Balesetnél megvédhet az autós kamerák képe

Rendelj Kínait
Rendelj Kínait

2017. 09. 30. 15:55

Korábban a témában:

Az autós kamerák hasznos kütyük, ha necces helyzetbe keveredünk, a felvételeket bizonyítékként használhatjuk, de jó móka visszanézni az útjainkat is. Ezúttal két GPS-szel felszerelt példányt próbált ki a Rendelj Kínait csapata, ezek már a felvételek pontos helyét is megmondják.

VIOFO A119

A nem mindennapi formájú – elölről téglalap, oldalról háromszög alakú – eszközhöz kiegészítőként

  • két mini-USB kábelt,
  • két USB portos, 3,1 amper kimenetű szivargyújtós töltőt,
  • két sima és egy GPS egységet is magába foglaló rögzítőt,
  • a kábel elvezetéséhez szükséges öntapadós füleket és
  • egy leszedést segítő madzagot is kapunk

– egyszóval jól el vagyunk látva.

Méretre elég nagy, kb. kétszer akkora, mint a másik tesztalany, a nanoQ-Plus. Dashcam kategóriában nagynak számító, 2 colos kijelzőt és öt darab nyomógombot találunk az előlapon, oldalt

  • micro-SD kártya bemenet van – ez maximum 64 GB-os kártyát kezel -,
  • mikrofon,
  • hangszóró,
  • mini USB és
  • AV video kimenet foglal helyet.

Utóbbi arra is használható, hogy a kocsi fedélzeti képernyőjére vagy rádió kijelzőjére küldjük ki a képet.

Hátul találjuk a GPS-es rögzítőhöz szükséges érintkezőket és magát a kamerát, ami függőleges síkban 90 fokban, vízszintesen három állásban (közép, jobb, bal) állítható.

Van beépített akkumulátor (értsd: kondenzátor) is, de ez a kisülésével csak annyi szuflával látja el a kütyüt, hogy legyen ideje elmenteni a fájlt és kikapcsolni, ha leállítjuk a kocsit.

OmniVision OV4689 szenzor és Novatek NT96660 chipset van a motorháztető alatt, maximum 2560×1440 pixeles felbontással, másodpercenként 30 képkockát (fps) tud rögzíteni, de Full HD-ban akár 60 fps is elérhető, ha szükséges.Egy 64 GB-os kártyára közel 10 órányi felvétel fér el, ha maximális felbontáson rögzítünk. Természetesen fotót is lehet vele készíteni. A lencse látószöge 160 fok, és elérhető hozzá CPL (cirkuláris polárszűrő) is, amivel eltüntethetjük a szélvédőn lévő tükröződéseket a felvételekről.

Nappal kifejezetten jó felvételeket csinál, a táblák, rendszámok jól olvashatók, nincs elmosódás, jó a fénymérés és az expozíció beállítása is. A nagy látószög hátránya, hogy a halszem effektus előjön a kép szélein, persze ez nem akkora gond egy autós kamera esetében.

Éjjel is egész jó a minőség, ilyenkor az elsuhanó autók rendszámai már nem annyira látszanak, de ha mellettünk, előttünk megy valaki, még simán jók vagyunk. A környezet, nagyobb táblák ilyenkor is szépen látszanak, bizonyítéknak tökéletes a felvétel. A nagy sebességet nem hálálja csak meg, de ez érthető.

Az igazi pláne a GPS egység, segítségével a videóra nyomhatjuk a koordinátáinkat. Gyorsan talál és stabilan tartja is a jelet, ráadásul a kocsi sebességét is meg tudja mondani, így ez is felkerülhet a videóra.

Funkcióit tekintve elég bő a kínálat:

  • van végtelenített felvétel, aminek a lényege, hogy felülírja a korábbi felvételeket, ha betelik a kártya,
  • levédhetőek a felvételek, így nem engedi őket felülírni a kamera,
  • a beépített gyorsulásmérő segítségével érzékeli, ha ütközünk, ilyenkor automatikusan elindít egy felvételt, amit magától le is véd, így a bizonyíték biztosan megmarad,
  • kikapcsolható a mikrofon,
  • van time-lapse, ekkor fotókból rakja össze az utunkat, ezzel tárhelyet spórolva nekünk,
  • mozgásérzékelés, aminek a lényege, hogy csak akkor rögzít, ha mozgást lát a látómezőben.

Ez utóbbi elvileg éjjel is praktikus a tolvajok ellen, viszont ehhez úgy kell bekötni, hogy mindig kapjon áramot, mivel álló motornál a szivargyújtó (jó esetben) nem működik. A videók a kamerán is visszanézhetők.

Van két érdekes extra is, ez az ütközésre és a sávelhagyásra való figyelmeztetés. Tapasztalatim szerint utóbbi nem nagyon működik, legalábbis Magyarországon, ahol ritka a rendes felfestés az út szélén. Az ütközésre való figyelmeztetés viszont sípolással jelzi, ha szerinte túl közel kerülünk az előttünk haladó autóhoz. Viszont nagyon érzékeny, sok volt a vaklárma, ezért én rövid távon ki is kapcsoltam.

A gyorsulásmérő érzékenysége, valamint a dátum, idő, GPS-pozíció, rendszám igény esetén a videón rögzíthető, de akár egyedi szöveget is nyomhatunk a videóra.

A GPS-es verzió jelenleg nettó 26 500 forintért vehetjük meg, kedvezményesen pedig 22 500 forintos árcímkét kapott. A GPS nélküli változatát nettó 24 000 forintért, míg a felturbózott, újabb kiadást 32 000 forintos áron szerezhetjük be.

MINI 0903, ALIAS NANO-Q PLUS

Második versenyzőnk ugyan fele akkora, mint a Viofo, de hasonló súlycsoportban indul szolgáltatásait tekintve.

Kiegészítőként

  • két USB kábelt,
  • a kábel elvezetéséhez hasznos öntapadós rögzítőket,
  • a leszedéshez hasznos madzagot és
  • a GPS-es rögzítőegységet kapjuk.

A gyártó plusz extrákat is árul a kamerához, ilyen például a Viofonál is említett CPL, a HDMI és AV kábel (ezeket nem kapjuk meg az alapcsomagban), a külső GPS antenna vagy a parkolóőr szett, amivel be tudjuk úgy kötni a kamerát, hogy a leparkolt kocsiban is működjön.

Kialakítását tekintve leginkább egy kapszulára hasonlít, olyan mint egy kis robot. A másfél colos kijelző körül hat darab nyomógombot találunk, körben pedig

  • a micro USB bemenet,
  • AV és mini HDMI videó kimenet,
  • mikrofon,
  • hangszóró és
  • micro-SD kártya foglalat kapott helyet, utóbbi szintén 64 GB-ig kezeli a kártyákat.

Az AV kimenet szintén használható a kép kivezetésére a kocsiban.

Itt is kapunk kondenzátor aksit, ami 5-8 másodpercig tudja még életben tartani a kamerát, ez kb. a biztonságos leálláshoz elég.

A kép leképzését egy 4 megapixeles OmniVision 4689 szenzor, a feldolgozást pedig Novatek 96655 chipset végzi. A lencse f/1.7 fényerővel rendelkezik, azaz rossz fényviszonyok közt is jó képet készít. A látószög 135 fokos, tehát valamivel kisebb teret lát be, mint a Viofo, de ez is bőven elég.

Megnyugtató, hogy maradtak a szenzor fizikai adottságainál, és 3 megapixeles felbontásban lőhetünk állóképeket, ami bőven elég a rendszám felismeréséhez. Videózni maximum 2304×1296 vagy 2560×1080 pixeles felbontásban másodperceként 30 képkockát (fps) tudunk venni, de van Full HD 45 fps-sel vagy HD (720p) felbontás 60 fps-sel is. Három perc felvétel maximális felbontáson kb. 400 MB, így egy 64 GB-os kártyára kb. 8 órányi felvétel fér el. Az elkészült anyagok a kamerán is visszanézhetők hanggal együtt.

A képminőség sem nappal, sem éjszaka nem éri el a Viofo szintjét. Nappal a legtöbb dolog jól kivehető, a rendszámokat is beleértve, egyedül a nagyon gyors mozgásokat nem tudja élesen lekövetni.

Éjjel zajosabb a Viofonál, a rendszámok csak akkor látszanak szépen, ha közel megyünk az előttünk/mellettünk haladóhoz, vagy épp állunk a pirosnál, de a lényeg így is simán kivehető, tehát funkcióját bőven jól ellátja.

A beállításokban szinte bármit testreszabhatunk:

  • kikapcsolható a mikrofon,
  • van loop recording,
  • mozgásérzékelés,
  • gyorsulásmérő, ami érzékeli, ha ütközünk, és automatikusan felvételt indít,
  • HDR,
  • sávelhagyás figyelmeztető,
  • követési távolság figyelmeztető
  • parkolóőr mód,
  • állítható a fénymérés, expo kompenzáció, fehéregyensúly,
  • illetve hogy legyen-e GPS, idő, rendszám, sebesség és dátum ráégetés.

A sávelhagyás és követési távolság figyelmeztető csak egyszerre kapcsolható ki és be, munkájukat segíthetjük kalibrációval, amikor megmondjuk, hogy hol vannak az érdemi látómező határai. Nekem még így is nagyon érzékeny volt, ha elment valaki mellettem, úgy szirénázott, hogy majd kiestem a kocsiból. Még durvább hangja van, mint a Viofonak, így ezt is gyorsan kikapcsoltam.

A parkolóőr mód érdekes jószág, működéséhez szükség lesz a külön megvásárolható csomagra. Ha leparkoltuk a kocsit, folyamatosan alacsony képkocka-sebességgel rögzít, hogy ne foglaljon sok helyet, de ha mozgást érzékel, élesbe kapcsol, és normál beállításokkal kezd rögzíteni.

A GPS-vevő szintén ötösre vizsgázott, gyorsan megtalált mindig, pontosan követett, a sebességet is hamar felmérte, és nem vesztett jelet. A logolás működhet úgy, hogy konkrétan ráégeti a koordinátákat a felvételre, de lehet csak log fájlt is készíteni. Ilyenkor külön txt-ben tárolja az információkat.

Hogy miért is jó ez nekünk? Mert visszanézhetjük a megtett útvonalakat.

Baromi jó ez a funkció, betöltöd a videót, és a felvétel mellett mutatja térképen az útvonalat, a sebességet és a gyorsulásmérő értékeit is. Jó móka így nézegetni magunkat, kicsit olyan, mint a Forma 1-ben sokszor látható felvételek, persze közúti értékekkel.

A Mini 0903 igazi nyertes darab, a “CAR18OFF” kuponkóddal most nettó 18 000 forintért meg is veheti. Aki szeretné, plusz 8 dollárért a nettó árat bruttósíthatja az EU Express szállítással, így biztosan nem fogják meg a vámon.

(Kiemelt fotó: Fotó: Sebastian Stenzel/DPA/AFP)

Ha érdekelnek a kínai termékek, és első kézből szeretnél értesülni a legújabb terméktesztekről, ajánljuk a RENDELJ KÍNAIT oldalát!

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

HOLLYWOOD, CA - NOVEMBER 12: Filmmaker Rory Kennedy speaks during the Academy of Motion Picture Arts and Sciences' 8th annual Governors Awards at The Ray Dolby Ballroom at Hollywood & Highland Center on November 12, 2016 in Hollywood, California.   Frederick M. Brown/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.