Tech

Új szakaszában a kiberháború: az oroszok már GPS-jeleket hamisíthatnak

A Fekete-tengeren zajló navigációs problémák azt jelzik, Oroszország vélhetően egy új kiberfegyvert tesztel, amellyel a műholdakról érkező GPS-jelet hamisítják meg. Ha valóban ezért látják úgy az arra haladó hajók, hogy épp egy repülőtéren hasítanak, az a kiberhadviselés új módszere lehet az ellenség teljes megzavarására.

Az, hogy egy hajó műholdas navigációs rendszere csekély 32 kilométert tévedjen, és a derék, rozsdás vízijármű pillanatnyi helyzetét egy repülőtér kellős közepére jelezze, felettébb szokatlan. Az. hogy ezt a hibát tömegesen, még további legalább 20 hajó kapitánya élje át – több mint érdekes.

Márpedig ez történt a közelmúltban, mint azt az amerikai tengerészeti hivatal június 22-i figyelmeztetéséből, majd az esetet leíró, későbbi jelentéséből kiderül. A helyszín is izgalmas: a Fekete-tenger, amely az Ukrajna elleni orosz háború, a Krím-félsziget elfoglalása óta “forró” területnek számít.

TEHERSZÁLLÍTÓ REPÜLŐGÉP LETT A HAJÓKBÓL

A problémáról szóló jelentés szerint az orosz ellenőrzés alatt álló Novorosszijszk kikötőjéből indult hajó GPS-alapú, jellemzően 100 méteren belüli pontosságú navigációs rendszere bolondult meg, s követte el a 32 kilométernyi hibát. A műholdak jelét fogadó és értelmező számítógép szerint a meg nem nevezett teherhajó egészen pontosan a Gelendzsik repülőtér területén szántotta a habokat. A kapitány, miután meggyőződött, hogy nem magával a navigációs rendszerrel van a gond, azaz a készülék tökéletesen működik, természetesen azonnal kapcsolatba lépett az amerikai parti őrség navigációs központjával, illetve rádión beszélt a környéken haladó többi hajóval.

Legnagyobb meglepetésére a kapitányok mind hasonló “hibáról” számoltak be. Mindegyik átment teherszállító repülőgépbe, legalábbis ha hinni lehet a mutatott térképadatoknak.

Mintha a térségben tartózkodó hajók mind egy helyen lennének Forrás: maritime-executive.com

A parti őrség tanácsa sem ért sokkal többet: a kapitányt ugyanis a saját navigációs rendszerének ellenőrzésére és tesztelésére kérték fel (igaz, ez az ilyenkor hivatalból végrehajtandó protokoll része). A kapitány jelezte: több öntesztelést is végrehajtottak a számítógépes rendszerrel és a kütyükkel, semmi gond sincs.

Sőt jelezte: amikor a hamis helyzetet jelzi ki a rendszer, akkor is úgy érzi, hogy a szokásos, 100 méteren belüli pontosságot mutatja.

Erről a kapitány képernyőfelvételeket is küldött: radarfelvételekkel és a manuálisan, csillagászati módszerekkel kiszámított pozíciót bemutató papírtérkép fényképét mutatva jelezte, nem ő és a társai, vagy a készülék bolondult meg teljesen.

Forrás: maritime-executive.com

MEGHAMISÍTOTTÁK A GPS-JELET?

Az, hogy 20 hajó különböző gyártmányú, műholdas navigációs rendszere egyszerre őrül meg, felettébb valószínűtlen. Az viszont sokkal inkább lehetséges – és a szakértők is erre a magyarázatra szavaznak –, hogy valaki meghamisította a térségben fogható műholdas jeleket.

Az, hogy az alacsony energiával érkező, a műholdról alig 20 wattos teljesítményű adókkal sugárzott GPS-jeleket zavarni lehet, már régen ismert.

Jelenleg is elérhető (az interneten is megrendelhető) számos olyan eszköz, ami kisebb-nagyobb területet lefedve képes erre. Számos ország hadereje – például az amerikai, az orosz, a kínai, az észak-koreai sereg – rendelkezik katonai zavarórendszerekkel, éppen erre a célra építve, saját objektumai védelmére, a műholdas vezérlésű, ellenséges irányított bombák és rakéták ellen.

Az viszont újdonságnak számít, hogy nem zavarásról, hanem éppen hamis jelek kisugárzásáról van szó. Szakértők szerint ha sikerülne egyértelműen bebizonyítani a hamis jelek meglétét és meghatározni azok eredetét, akkor ez lehetne a világ első, alaposan dokumentált GPS-hamisítási támadása.

Mert hogy ami történt, az nem lehet véletlen, ahogy a létfontosságának megfelelően gondosan felügyelt és karbantartott amerikai GPS-rendszer furcsa hibája sem, ez szinte bizonyos.

Sokkal inkább elképzelhető, hogy a GPS-hamisítás egy vélhetően orosz elektronikai hadviselési rendszer működésének szándékos vagy véletlen eredménye.

Ezt támasztja alá például, hogy a hajó navigációs rendszere szerint minden észlelt műhold jelerőssége ugyanakkora (ez a különböző távolságok és a légköri viszonyok miatt fizikailag lehetetlen), vagy hogy a vevő GPS-antenna a víz alatt 39 méterre található.

Illusztráció Fotó: AFP

Nem lenne teljesen előzmények nélküli ez az akció. Mint emlékezetes, 2011 december 4-én nagy valószínűséggel szintén hamis GPS-jelek segítségével és orosz közreműködéssel “vezetett le” a földre Irán egy felette elrepülő, amerikai RQ-170 Sentinel nehezen észlelhető, távolról irányított repülőgépet.

A többé-kevésbé épségben maradt repülőgép és felszerelése minden bizonnyal korai karácsonyt és az ezzel járó óriási ajándékot jelentett az iráni és az orosz szakembereknek.

Oroszország ismerten kiemelt fontosságot tulajdonít az amerikai műholdas navigációs rendszer zavarásának, semlegesítésének: a Kremlt is ilyen védőkupola burkolja be, így a Pokémon Go-játékosok bizony érdekes helymeghatározást tapasztalnak a Vörös tér környékén. Az orosz mobilhálózat több mint 250 ezer bázisállomását, tornyait szerelték fel GPS-jelzavaró eszközzel, ezzel is az ország védettségét növelve az ellenséges bombák és rakéták ellen.

Az eset ugyanakkor rámutat arra: a hagyomány néha életet menthet. Nem véletlenül kötelező tárgy a csillagászati eszközökkel végzett navigáció minden tengerészeti és haditengerészeti iskolában, és nem véletlen van szextáns, látcső és papírtérkép még a legmodernebb rakétafegyverekkel és szuperpontos radarokkal felszerelt rombolókon, vagy a Ford-osztályú repülőgép-hordozón is.

A kinyomtatott papírtérképet és a Nap vagy a csillagok helyzetét ugyanis nagyon nehéz zavarni.

(Kiemelt fotó: AFP/Ann Ronan Picture Library)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik