Tech

Egy valódi király irányíthatta a gépet, amivel Amszterdamba repültem

Lehet, hogy nem is tudtam, de egy igazi, valódi, tényleges király irányította azt a repülőgépet, amivel Amszterdamba repültem. A típus stimmel!

Willem-Alexander király, Hollandia uralkodója egészen sajátos (és a repülésrajongók számára mindennél szimpatikusabb) módját választotta a nép közé vegyülésnek: repülőgépet vezet. Méghozzá rendszeresen és nem is a saját gépét.

A gyermekkori álmát valóra váltó király-pilóta – keresedelmi pilóta-jártasságát fenntartandó – havonta kétszer inkognitóban a KLM leányvállalata, a Cityhopper járatain teljesített szolgálatot – elsőtisztként, majd 2013-as trónra kerülése után kapitányi rangban, de továbbra is másodpilótaként.

Általában Maarten Putman kapitány felügyelete alatta repült a légitársaság két hajtóműves Fokker F-70 repülőgépein. Így sikerült a jogosítvány fenntartásához szükséges évi legalább 150 repült órát teljesíteni, titokban kiszolgálva a holland légitársaság utasait.

A KLM Cityhopper főleg üzleti ingázókat céloz meg Fotó: AFP

Willem-Alexander még 1985-ben, Wales-ben, az egyetem elvégzése után tette le első pilótavizsgáját. Az elmúlt 21 évben havonta kétszer repült.

A holland kabinet közlése szerint mind a kormányzati, mind a KLM Cityhopper Fokker 70 típusú utasszállítóját iránította. A típust azonban idén teljesen kivonták, s Boeing 737-esekkel helyettesítik. Így Willem-Alexander kapitánynak is váltania kellett.

Úgy gondolom, jó lesz új helyekre repülni, nagyobb utakat megtenni, még több utast szállítani. Ez volt az igazi motiváció a 737-esre való átképzés mögött.

– magyarázta döntését a király.

Az uralkodónak ugyanazon az átképzésen kell átesnie, mint bármelyik másik pilótának: a fizika és a légiközlekedés jogszabályai (legalábbis Európában) nem ismerik az uralkodói címeket.  Ez egyben azt is jelenti, hogy 21 esztendő után elbúcsúzik a Cityhoppertől, hiszen a légitársaság az Embraer 175 és 190 típusokra áll át.

Irány a KLM maga, szólt a királyi döntés. Nem véletlenül ragaszkodik az uralkodó a repüléshez.

Ott a gép, ott vannak az utasok, a kabinszemélyzet, felelős vagy mindannyiukért. Nem viheted magaddal a saját problémáidat a felhők közé. Mindent ki kell zárnod, és teljesen egy más dologra: a repülésre kell koncentrálni. Számomra ez a tökéletes kikapcsolódás!

– mondta a király a De Telegraaf holland napilapnak.

„Azt hiszem, repülni egyszerűen fantasztikus.” Nos, lehet-e vitatkozni egy uralkodóval?

Willem-Alexander király a kormányzati Fokker 70-en Fotó: AFP

A légitársaság és a repülés a mindennapokban is vele van, hiszen mint minden rendes repülőembernek, neki is van makettje. Az övé történetesen a KLM PH-BVA lajstromjelű Boeing 777-300ER típusú, #OrangePride becenevet kapott, speciális narancsfestésű gépének kicsinyített mása.

A Noordeinde-kastélyban lévő királyi iroda éke azonban egy be nem teljesült lehetőség jelképe is. A királynak egyszerűen nincs elég szabadideje arra, hogy a KLM szélestörzsű repülőgépeit irányítsa, hiszen azok gyakran 8-10 órás utakat teljesítenek – s onnan még a szükséges pihenőidőt letöltve vissza is kell repülni.

Ezért maradt a 737-es, melyekkel rövid, Európán belüli utakat tud majd teljesíteni a holland uralkodó, várhatóan már idén nyártól.

S hogy nem „bukott le” eddig?

A holland uralkodó sohasem a saját nevén mutatkozott be, amikor az utasokhoz szólt. S a KLM uniformisát és sapkáját viselve nagyon ritkán ismerték fel – főleg azok, akik a nyitott ajtajú pilótafülkén belépve vagy betekintve rájöttek, hogy királyuk vezeti a gépet.

A holland munkaetikát és lelki berendezkedést figyelembe véve azonban ez sem okozott különosebb szenzációt: Willem-Alexander is dolgozik, helyes.

Illusztráció: egy Fokker 70 pilótafülkéje Fotó: AFP

A 2001. szeptember 11-i terrortámadás után azonban már szigorúan zárták a pilótafülkék páncélozott ajtajait, így marad a fedélzeti hangosbeszélő rendszer recsegő hangszórója, mint azonosítási pont. Willem-Alexander bevallása szerint még így is sok alattvalója felismerte őt.

(Másodtisztként) meg volt annak az előnye, hogy a kapitány és a személyzet nevében köszönthettem az utasokat. Nem kellett a saját nevemet elárulni.

A király fontosnak tartotta kijelenteni: semmi köze nincs a saját típusátképzéséhez annak, hogy a holland királyi légierő 2019-től egy, a PH-GOV sokat mondó lajstromjelet viselő Boeing 737 BBJ repülőgéppel bővíti a fontos személyeket szállító flottáját. A 89 milliós bevásárlással a régi Fokker F 70-eseket cserélik majd le.

Uralkodók és pilóták

Azt érdemes tudni. hogy közel sem Willem-Alexander az egyetlen koronás fő, aki rendszeresen vezet repülőgépeket A „szomszédos” Egyesült Királyság uralkodói családja kifejezetten népes pilótaközösséggel rendelkezik.

Károly herceg egészen komoly, repülőkarriert tudhat maga mögött. A családi hagyományoknak megfelelően ő is szolgált a Brit Királyi Légierő kötelékében. A cambridge-i egyetem második szemeszterében kapta meg a légierő alap kiképzését, majd sugárhatású gépekre is átképezték Cranwellben.

Károly herceg egy Eurofighter 18 fülkéjében Fotó: AFP

A repült típusai között szerepel:

  • a Chipmunk kiképzőgép,
  • a BAC Jet Provost sugárhajtású oktatógép,
  • a légierő akkori többhajtóműves átképzésre szolgáló repülőgépe, a kéthajtóműves Beagle Basset,
  • az uralkodócsalád tagjainak szállításáért felelős 32. repülőszázad Hawker Siddeley Andover és
  • BAe 146-100 szállítógépek,
  • a Westland Wessex helikopter.

A herceg repülőkarrierjének egy géptörés vetett véget: ő volt a pilótája annak a gépnek, mely 1994. június 29-én Glenegedale repülőterén a pályán túlfutva súlyosan megsérült. A vizsgálat megállapította, a balesetet elsősorban a pilóta, azaz Károly herceg okozta, nem vette figyelembe ugyanis, és átlépte a típus képességeit és határértékeit.

Vilmos herceg, Károly nagyobbik fia is Cranwellben kapta pilótaképzését, sőt, 2009 és 2013 között a Brit Királyi Légierő egyik legkeményebb munkakörében, a légi kutató-mentő szolgálat pilótájaként teljesített szolgálatot a 22. századnál. Westland Sea King HAR-3 helikoptert irányított.

2012. februrárja és márciusa között hat hetet töltött a Faklkand-szigeteken szolgálatot teljesítve, vélhetően az argentin kormány legnagyobb örömére. Ne feledjük el, csaknem pontosan az argentin-brit háború 30. évfordulójára sikerült időzíteni ezt a periódust.

Vilmos herceg a mentőhelikopter pilótafülkéjében Fotó: AFP

Vilmos 2012. júniusában kapta meg kapitányi előléptetését, s végül 2013 szeptemberében búcsúzott el a legendás, különleges festésű Sea Kingektől.

Igaz, a repüléstől és az életmentéstől nem szakadt el: 2014-ben jelentette be, hogy a Kelet-Angliai Légimentő Szolgálat (EAAA) teljes állású pilótájaként folytatja munkáját és persze repülőkarrierjét. A szükséges átképzést követően 2015. július 13-án kezdett el a cégnél dolgozni, fizetését karitatív célokra felajánlva.

Károly kisebb fia, a kissé zűrös életű Harry herceg egy harciasabb típust választott: a Westland AH1 Apache Longbow harcihelikoptert. A helikopterpilóta-képzést 2008-ban kezdte meg, majd a szükséges vizsgák után 2010. május 7-én nyerte el “szárnyait”, azaz vált katonai helikopter-pilótává.

2011. március 10-én jelentették be, hogy a herceg teljesítette az Apache harci helikopterek repüléséhez szükséges, igen szigorú feltételeket. Az április 16-án századossá előléptetett Harry októberben a kaliforniai El Centróban kapott két hónapos típusátképzést, ahol a legjobb pilóták egyikekének bizonyult.

Harry herceg egy Apalache helikopter pilóta-lövésze, Afganisztán (2012)

Az átképzés után nem sokkal következett a első afganisztáni misszió: 2012. szeptember 7-én érkezett Camp Bastionba, hogy megkezdje 4 hónapos bevetéssorozatát, mint másodpilóta-lövész. A herceg ugyanúgy végezte harci helikopterével a brit és a koalíciós erők támogatását, mint minden pilótatársa – beleértve a gépágyú és a rakéták folyamatos alkalmazását is.

Teljesítményének és képességeinek köszönhetően 2013. július 8-án megkapta a gépparancsnoki kinevezését is.

Hassanal Bolkiah, brunei szultán is képzett pilóta, aki saját maga vezeti a Boeing 747-430-as, különlegesen felszerelt, luxuskivitelű kormánygépét is, de gyakran megfordul az Airbus 340-212-es másodpilótai székében is.

II.  Abdullah jordán király pedig nem csupán képzett katonai ejtőernyős és ugratómester, a jordán különleges erők volt parancsnoka, de repülőkarrierje is impozáns. A nagy-britanniai Sandhurst elit katonai akadémián végzett tiszt AH-1 Cobra harci helikopterre is kiképzést kapott, s a mai napig előszeretettel repül – persze megfelelő oktatói felügyelettel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik