Tech

Na, mi lesz a reklámblokkolóban? Reklám!

Az Adblock Plus a javunkat akarja, de valójában nyilván inkább a sajátját.

A reklámok blokkolása sok éves múltra tekint vissza, mely történelemnek egyik legismertebb szereplője az Adblock Plus. Ez a böngészőkbe beépülő program egyszerűen megszűri a weboldalakon megjelenő tartalmat, és nem jeleníti meg a hirdetéseket.

Már önmagában ez a jelenség sok vitát és értetlenséget generált, a felek pedig általában e két érvrendszert követik:

  • nem ildomos a weboldalakon megjelenő reklámok blokkolása, hiszen ezek hoznak bevételt a kiadók számára, ami végső soron lehetővé teszi az a hírek, tartalmak ingyenes elérését
  • senki nem kötelezhet arra, hogy az agresszív, felugró ablakokkal operáló, a tartalmat alig láthatóvá tevő reklámdzsungelben kibogarásszam az olvasnivalót. Jogom van blokkolni a reklámokat!

Az Adblock Plus felhasználóinak száma (kb. 100 millió) elenyésző a világ teljes netes populációjához képest, a kiadók mégis aktív figyelemmel kísérik a trendek alakulását. A fejlesztők maguk sem teljes szívjóságból és masszív küldetéstudat alapján csiszolgatják a programot, aminek az első jele a 2011-ben bevezetett „elfogadható hirdetések” kategóriája volt.

Ez röviden azt jelentette, hogy bizonyos cégek, kiszolgálók hirdetései (kellő ellenszolgáltatás mellett) átjuthattak a szűrőn,

azaz a blokkoló használata mellett is megjelentek hirdetések a weboldalakon. A cég szerint erre a fejlesztési munkák finanszírozása, az alkalmazottak kifizetése miatt volt szükség, ami az eredeti célt tekintve meglehetősen ellentmondásos körülmény.

Ezt fejelte meg az Adblock Plus most azzal, hogy az elfogadható hirdetésekből egy komplett piacteret hoznak létre, amelyek közül a kiadó eldönthetik, hogy melyek jelenjenek meg az oldalukon úgy, hogy azt látogató továbbra is aktív blokkolás mellett látogatja azt. Ide csak olyan reklámok kerülhetnek be, amelyek nem tolakodóak, agresszívek, nem zavarják a hírek fogyasztását és kellően „könnyűek”, azaz sem a gépeket, sem az oprendszereket sem terhelik meg.

Az így megjelenő hirdetésekből befolyó összeg 80 százalékát a kiadó kapja, a maradék 20 százalék pedig a hirdetés kiszolgálási folyamatában részvevő cégeknek jár. Maga az Adblock Plus a bevételek 6 százalékát kapja meg. A cég vezetője megérti, ha ennek a megoldásnak nem tud mindenki felhőtlenül örülni, de szerinte a reklámok blokkolása velük, vagy nélkülük is megvalósul, az elfogadható reklámok rendszere pedig minden fél számára tartogat előnyöket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik