Tech

Botlás után: mi lesz veled, Apple?

Sokakat meglepett az Apple pénzügyi jelentése, mely 13 év után először csökkenést mutatott. De tényleg kell vészharangot kongatni?

Az év első három hónapjáre (amely az Apple számára már a második negyedév, de ezt hagyjuk is) 13 százalékkal kisebb forgalmat, és 23 százalékkal kevesebb profitot termelt az Apple, mint 2015 hasonló időszakában. Ez önmagában sem túl jó hír a vállalatnak és a befektetőknek, de az tovább erősíti a hír élét, hogy az elmúlt 13 évben egyszer sem volt példa csökkenő eredményre. Az Apple-t fikázó közvélemény persze máris ráugrott a hírre, mely szerint ennyi volt a királyság, lehet szépen lesunnyogni a trónról, míg az almás fanboyok azt mondják, ez csak pici botlás, aztán lehet mászni még feljebb. De vajon kinek van igaza?

Ahhoz, hogy ezt kiderítsük, először érdemes megnézni a mostani visszaesés közvetlen okait. Eleve visszahúzta a számokat a vártnál erősebb dollár, a 13 százalékos bevétel-csökkenésből legalább négyet ez adott. Emellett pedig voltak egyéb gazdasági, de “naptári” okok is.

Kína visszahúz

Egyrészt az Apple legnagyobb bevételét hozó iPhone egy csomó területen már évek óta elérte a maximális “telítettséget”, és az újabb piacokon most állt be az a helyzet, hogy aki valamilyen iPhone-t akart venni, az már megtette, de ebben a negyedévben nem váltott frissebb modellre. Eközben viszont az olcsóbb szegmensben is erős androidos mobilok ezeken a területeken (is) képesek további növekedést produkálni, az Apple pedig hiába adta ki az SE modellt, az nem lett annyival olcsóbb, hogy valóban megszorongassa a költséghatékonyabb versenytársakat.

Másrészt azt is érdemes megnézni, mihez képest sikerült így visszaesni. Az Apple második legnagyobb iPhone-os piaca ma már Kína, ahol az ünnepi vásárlási szezon nem az októbertől decemberig terjedő időszak, mint nálunk, hanem épp az év első hónapjai. Tavaly pedig az első nagykijelzős iPhone piacra kerülése után az ünnepre vásároló kínaiak olyan szinten teletöltötték az Apple kasszáját, ami még az addigi folyamatos növekedési rátán is túltett. Idén a tavalyi első negyedéves 61 millió iPhone helyett fogyott csak 51 millió, amiért leginkább a kínai gazdasági visszaesés felel, valamint az, hogy az ottani ünnepi időszakban most nem volt ekkora újdonsága az Apple-nek. Szóval ha úgy nézzük, semmi más nem történt, mint az, hogy az eladott iPhone-ok száma visszaállt normál szintre.

Szintén fontos, hogy az iPhone SE túl későn érkezett. Mármint egyrészt persze a negyedéves időszakhoz képest is, hiszen még nem szólt bele a március végéig tartó eladások alakulásába. De fontosabb, hogy az iPhone 6 megjelenése után a vásárlók egy része nem akart nagyobb kijelzős telefonra váltani, és egyszerűen termék nélkül maradt. Ezt az elméletet az is igazolja, hogy a befektetők felé a bizonyítványt magyarázó Tim Cook szerint az idén bejelentett “miniPhone”, tehát az iPhone SE olyan jól teljesít a piacon, hogy a gyártás nem is tud lépést tartani a beeső rendelésekkel.

apple-eredmenyek-elemzes-02

Nem csak telefonból áll a világ

Mindamellett, hogy az Apple bevételének legnagyobb hányadát kitevő iPhone tehát borult egy erősebbet, más üzletágak sem tudták visszahúzni a mérleget. A Mac termékcsalád szintén elég erőset pottyant, darabszám terén 12, bevétel alapján 9 százalékkal. Tény persze, hogy a MacBookokon kívül nem igazán jött ki új Mac, ezért a vásárlók előtt nem húztak el újabb vásárlásra buzdító mézesmadzagot.

Ahogy a tabletpiac is viszonylag gyorsan elérte a maximumot és most már évek óta lassan csökken, az iPad termékvonal is követi ezt a trendet. Egyaránt 19 százalék a csökkenés darabszám és bevétel terén is az almás táblagépeknél. Bár Tim Cook szerint a Pro sorozattól új lendületet kaptak az iPadek, egyelőre erről sem átni még számokat, majd a következő negyedéves jelentésből kiderül, hogy a 9,7 hüvelykes új modell vissza tudja-e fogni a csökkenést.

Vicces, hogy a nagy csinnadrattával beharangozott okosórákat külön tételként nem jelölték, hanem simán egybemosták az Apple TV-vel, a maradék iPodokkal és egyebekkel, egyfajta “egyéb” kategóriában, tehát nem tudni, pontosan hogy teljesít az Apple Watch. Ez a csoport egyébként 30 százalékkal növelte a bevételeit, de jó kérdés, melyik termék hajtotta meg ennyire. A Watch gyenge szereplésére az is utal, hogy az Apple vezetője szinte bocsánatkérően beszélt arról, hogy az okosórák terén sokat tanultak az első év eredményeiből, és sok újítás érkezik a jövőben. Szintén növekedett a szolgáltatásokból (mint az Apple Music, vagy az Apple Pay) származó bevétel, de ez még elenyésző a többi szegmens által behajtott összegekhez képest.

Hogyan? Tovább!

Egyrészt szinte mindenki biztosra veszi, hogy júliusban már sokkal kiegyensúlyozottabb számokat jelent majd az Apple, pont azért, mert nem egy túltolt 2015-ös negyedévhez képest kell majd vizsgálni az idei eredményeket. Tavaly, tavalyelőtt és idén 20, 40, majd 33 milliárdos forgalomért felelt az iPhone család, tehát 2014-hez képest még mindig feljebb tartanak, a tavalyi csúcs valószínűleg csak egyszeri plusz volt. De pont ez jelezheti, hogy mit is kéne az Apple-nek tennie a további rakétázáshoz.

A tavaly év eleji eredmény a már említett kínai ünnepen túl azon múlott, hogy az Apple végre meglépte a nagykijelzős váltást az iPhone-ok terén (aztán pont ez is volt a gond idén, hogy nem hagytak mellette kisebb opciót). Történelmileg is látszik, hogy a cég mindig akkor villantott valami igazán nagyot a piacon, amikor mert bátor, sőt néha vakmerő lenni, és nem valami addig is meglévőt faragott újra, vagy reszelgetett fényesebbre. Mindig, amikor egy új termékbemutatón külön újdonságként említik meg, hogy immár van rózsaarany színű iPhone, és valódi krokodilbőr szíj az Apple Watch-hoz, felsírnak az igazi innovációra vágyó, Steve Jobs szellemiségén felnőtt rajongók.

Persze nehéz igazán újszerűt kitalálni, de ha épp nem a telefonálást újítják meg valamilyen hardverrel, a szakértők szerint az Apple igazán nekieshetne a szolgáltatásainak. Pénzügyileg látszik, hogy a terület növekszik, ráadásul van egy sokmillió eszközös bázisuk, ahol a felhasználók boldogan kajálnak meg minden új appot vagy egyéb tartalmat, lehetőséget.

Összességében tehát nincs hatalmas gond az Apple háza táján, csak a tavalyi nagy ugrás után tűnik kisebbnek az idei. Hosszú távon viszont látszik az is, hogy ha újra nagyobbakat akarnak ugrani, ahhoz bizony újítani kell.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik