Tech

Rosszul van a virtuális szemüvegektől? Megvan a megoldás!

Rátfai Gábor
Rátfai Gábor

újságíró. 2016. 04. 01. 12:00

Az agy nem szereti, ha átverik, ezért hányingerrel, szédüléssel üzenhet, hogy a virtuális valósággal valami nincs rendben. Azonban van megoldás a gyomornyugtató tablettákon túl is.

Van az úgy, hogyha megpróbáljuk átverni az agyunkat, akkor fura reakciókat tapasztalhatunk, mint amilyen a virtuális valóság esetében a szédülés, ami többek között annak tudható be, hogy miközben az agy úgy gondolja, éppen történik valami velünk (például futunk), valójában csak egy helyben ücsörgünk, és ez összezavarhat mindent.

Vannak, akiknél a szédülés konstans formában jelentkezik, míg mások éppen csak egy-egy múló pillanatra érzik azt, mintha tótágast állna velük a világ. A Mayo Clinic azonban a jelek szerint kidolgozta az ellenszert, melyet GVS-nek neveznek (galvanic vestibular stimulation), és a vesztibuláris stimuláción alapul, ami nagyjából az egyensúlyi rendszer birizgálását jelenti. A lényege a dolognak annyi, hogy amennyiben a virtuális valóságban látható történéseket összekötjük az egyensúlyi rendszer stimulációjával, úgy az agy nem fog összezavarodni a vélt mozgás valós megfelelőjének hiányától, így nem alakul ki semmilyen furcsa érzés.

A lehető legegyszerűbben (és nagyon konyhanyelvre sarkítva) a probléma abból adódik, hogy az agyunk azt akarja elhinni a 3D megjelenítés miatt, hogy a tárgy, amit nézünk, tőlünk 10 méterre van, de persze a szemünk közben egy pár centire levő pici képernyőt néz. Emellett ráadásul mondjuk azt látjuk épp, hogy a kamera mozog három dimenzióban, mondjuk épp egy hullámvasúton ülünk és pörgünk a négy égtáj, valamint föld és ég felé, de közben a fülünkben lévő egyensúlyszerveink ebből az égvilágon semmit nem éreznek. És ez a két különféle információ összeütközik az agyban, az egyik azt mondja: helló, épp a fejed tetején pörögsz, míg a másik meg azt, hogy nyugi, meg se mozdultál. Mi az eredmény? Hányinger, szédülés.

A javasolt megoldás a gyakorlatban úgy néz ki, hogy elektródák kerülnek mindkét fül mögé, a tarkóra, valamint a homlokra, és ezeken keresztül apró elektromos impulzusokkal érik el a stimulációt, melynek következtében sokkal kisebb az esély a szédülésre, hányingerre, ergo, zavartalanabb lehet a játékélmény. Dolgozni azonban még kell a rendszeren, és mivel az Oculus Rift első nagyobb adagja hamarosan eljut a megrendelőkhöz, a PlayStation VR is előrendelési fázisban van, a HTC Vive pedig a néhány héten belül jelenik meg, más megoldást kell keresni az említett VR-eszközökhöz való kapcsolásban.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Yusra Mardini, a 19 year-old Syrian swimmer who competed at the Rio 2016 Olympic Games as a member of Refugee Olympic Team and UNHCR Goodwill Ambassador, she speaks in Tokyo 2020 office on August 29, 2017, Where she shares her experiences at the Rio 2016 Games and her current activity as an athlete and UNHCR Goodwill Ambassador with Tokyo 2020 staff members. (Photo by Alessandro Di Ciommo/NurPhoto)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.