Tech

A Facebook azt is tudja, mikor alszunk

Bármerre járjunk is a neten, mindenütt nyomot hagyunk magunk után, és ez a Facebook esetében sincs másként. Még azt is tudja, mikor hajtjuk álomra a fejünket, és mikor pattanunk ki az ágyból.

Afelől senkinek nem lehet kétsége, hogy amerre csak jár az interneten, mindenhol otthagyja a digitális lábnyomát, vagy ujjlenyomatát (olyan szépek ezek a divatos kifejezések, egyiket sem akartuk kihagyni). Aki nem hiszi, az gondoljon csak bele, miért tűnnek fel azonnal az általa látogatott weboldalakon társkeresős reklámok, ha előtte néhány perccel csak érdekességképpen megnézte, milyen a kínálat jelenleg a szingli hölgyek között.

És azt gondolta volna, hogy a Facebook tevékenységei alapján még az is kideríthető, mikor alszik? Egy dán szoftverfejlesztő, bizonyos Søren Louv-Jansen a barátai időbélyegzőiből simán ki tudja deríteni, hogy azok mikor aktívak, és mikor pihennek. Akinek ez furcsán hangzik, annak érdemes tudnia, hogy a Facebook aktivitási időbélyegzőket hoz létre, és ez igaz a Messengerre is, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha reggel bejelentkezünk, olvasgatjuk a falunkat, esetleg lájkolunk, megosztunk, akkor ez mind rögzítésre kerül a rendszerben. Ugyanez természetesen igaz az üzenetküldésre is.

Egy Søren Louv-Jansen nevű dán illető azzal tölti (éber) idejének egy részét, hogy szoftveresen összegyűjti ezeket az időbélyegzőket, és egy rendszert alkot belőlük. Ezek alapján a fenti videóban látható módon ki tudja deríteni, hogy ismerősei mikor aktívak, és mikor nem, illetve ebből viszonylagos közelítéssel megállapíthatja az alvási mintákat. Praktikusan vizsgálva azonban kiderül, hogy inkább egyfajta aktivitásmérőről van szó, és arra is jó példa, hogy tudtunk nélkül mennyi nyomot hagyunk magunk után.

Søren Louv-Jansen ezt írja: “Lehet, hogy a Facebook blokkolja majd ezt a kis hacket, és nem fogod tudni követni a barátaidat ily módon, de maga a Facebook mindig is képes lesz erre, és sokkal hatékonyabb formában, mint én. Ezeket az adatokat felhasználhatják profilozásra, illetve arra, hogy még felhasználóspecifikusabb reklámokkal célozhassák a Facebookozókat.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik