Tech

Így utazhatunk újra a Mátrixban

Tizenöt éves a világ egyik legszemrevalóbb és legjövőbemutatóbb játéka, a Rez, amelyen technozenészek, VJ-k és játékfejlesztők generációi nőttek fel. Most készül belőle a VR-változat.

A 2001-ben piacra dobott Rez joggal érdemli ki a „világ egyik legegyedibb játéka” címet, pedig egy olyan lövöldözős játék (pontosabban rail shooter), ahol haladásunk automatikus, csak arról dönthetünk, hogy mikor és mire lövünk. A Rez alapját a szinesztézia adja: egybeolvadnak egymással a különféle ingerek: mozgásunk és lövéseink a zene ütemére szinkronizálva történik, amit csinálunk, annak hangja beleolvad a zenébe, mindezt a kontroller vibrálása központozza, a vizuális ingerörvény hatására pedig azt érezhetjük, hogy kifejezetten lebegünk valamiben, ami nagyon ismeretlen, de nagyon nem akarjuk, hogy vége legyen.

Mindezt alátámasztja két embertípus beszámolója: az egyik ismeri a játékot és imádja, a másik nem ismeri, de kifejezetten lenyűgözőnek tartja, majd megjegyzi, hogy ez olyan, mint egy acid trip, csak ezt lehet irányítani. A játék zenéjét olyan, a kilencvenes évek technovilágában nagy neveknek köszönhetjük, mint Adam Freeland, Coldcut, Ken Ishii vagy a Joujouka, ha pedig a zenét önmagában nem tartjuk izgalmasnak, nincs gond: a játék PS2-es változatát ugyanis vibrátorral kiegészített változatban is be lehet szerezni, ez pedig már önmagában is elég tizenöt perc hírnévhez.

Trance Vibrator: akárhogy nézzük, hangulatfokozó.
Trance Vibrator: akárhogy nézzük, hangulatfokozó.

A játék érdekes módon sosem került a PC-játékosok közelébe: Dreamcast és PlayStation 2 platformokon jelent csak meg, 2008-ban pedig egy ráncfelvarrást követően pedig Rez HD néven lehetett elérni az Xbox 360-os tulajoknak. 2011-ben a Kinect mozgásérzékelő piacrakerülésével összehangolva került a játék folytatása Child of Eden néven az Xbox 360- és Playstation 3-tulajok elé, a japán popzene iránt érdeklődőknek pedig már csak azért is érdekes volt ez a projekt, mert itt derült ki, hogy a játék tervezője, Tetsuya Mizuguchi áll a játék zenéjét gyártó projekt, a Genki Rockets mögött is. A Rez viszont maradt a maga burkában.

Ezért is annyira izgalmas, hogy a Sony bejelentése szerint nemcsak új konzolon, a PlayStation 4-en lesz elérhető a Rez egy új iterációja, hanem olyan hardvert kapunk hozzá, amellyel együtt eredetileg is meg kellett volna tapasztalnunk. Az új, Rez Infinite névre keresztelt változatot ugyanis a PlayStation VR virtuálisvalóság-rendszerben élhetjük át és ebben nem csupán a sisak segít, hanem egy olyan öltözetet is kapunk mellé, amelynek hatására még jobban átlényegülhetünk a játékba suhanó szereplővé (aki amúgy egy gömbből változik át egy cyberbuddhává, de ezt inkább most ne firtassuk), erről képet is sikerült szereznünk.

A Synesthesia Suit Miz néven futó ruhában 26 pont rezeg a játékkal együtt.
A Synesthesia Suit Miz néven futó ruhában 26 pont rezeg a játékkal együtt.

A játék természetesen VR-felszerelés nélkül is játszható lesz. A fejlesztő Enhance Games szerint a játék 1080p-n, 60fps sebességgel fut majd és támogatja a 7.1 audiot, a virtuálisvalóság-rendszer ennél simulékonyabban, 120fps-n csorog majd. Mindezek mellé egy új pálya is jár a régiek mellé, hogy az eredeti változatot ismerők is kapjanak új tartalmat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik