Tech

Hamarosan mind fejest ugorhatunk a Mátrixba

Az Oculus Rift elkezdte, a Samsung folytatta, és úgy tűnik, még egy csomó nagy név beszáll a játékba: a következő évek slágere a VR-szemüveg lesz.

Minden korszaknak megvan a maga tech-őrülete, néhány éve a tabletek, aztán a drónok folytak a csapból is, most pedig a jelek szerint mindenki a legjobb VR szemüveg elkészítésére tette fel a következő éveket. De mi is az a VR-szemüveg, és a virtuális valóság úgy egyáltalán? Aki esetleg egy komfortosabb barlangban töltötte volna az utóbbi éveket ahelyett, hogy tech-híreket olvasgatott volna, íme egy rövid összefoglaló.

A virtuális valóság olyan, ami nem valós, az érzékszerveinkkel azonban annak érezzük. Olyan, mint a filmben maga a Mátrix: körbenézünk, és ezt látjuk magunk körül, ha forgatjuk a fejünket, a látvány valósághűen forog velünk, sétálunk benne, interakcióba kerülünk a tárgyakkal, pedig mindegyikük csak illúzió. Ugyan például egy számítógépes játék is egyfajta virtuális valóság, egyelőre még könnyen kiszakadhatunk belőle, csak a monitorról kell elnézni másfelé.

Az ezredforduló szinte használhatatlan VR-sisakjai után az első igazi próbálkozást az Oculus Rift jelentette. Ez a fejre húzható “szemüveg” eltakarja a valódi világot, viszont a beépített kijelzőkön már egy virtuális környezetet láthatunk, ha forgatjuk a fejünket, tényleg valósághűen változik a minket körbevevő tér is. Az Oculust felvásárolta a Facebook, és bár folyanatosan készülnek a Rift tökéletesített verziói, a közösségi oldal célja, hogy 10-15 év múlva már tényleg Mátrix-szerű élményt nyújthasson. A Messenger akkori verziójával csak felhívjuk egy ismerősünket, és máris találkozhatunk vele a virtuális térben még akkor is, ha fizikai valójában ő épp a bolygó túloldalán tartózkodik. A 2016-ra tervezett Oculus Rift verzió egyébként így néz ki azzal a speciális vezérlővel együtt, amely a virtuális világban segít majd eligazodni, miközben a szemüvegben bámuljuk.

Időközben az Oculus technológiájára építve a Samsung is elkészítette saját VR-szemüvegét, amelybe tulajdonképpen egy Galaxy S6, vagy Note 5 mobilt kell bepattintani, ez szolgáltatja a képet, de ettől függetlenül a mozgásérzékelés, a “virtuális nézelődés” ugyanolyan, mint a Riftben. 2016-ra többek között a HTC és a Sony is készít VR-eszközöket, melyeknek prototípusait egyes esetekben már ki is lehetett próbálni. Ezek mindegyike próbál valami sajátos, extra funkciót becsempészni, a HTC eszköze például nem köti helyhez a felhasználót: feltérképezi a valós környezetet, és hagyja benne mozogni az embert, aki nem megy neki mondjuk a szekrénynek vagy a Ming vázának, miközben a szeme egy virtuális tájat lát, a szemüveg ugyanis figyelmezteti a valódi tereptárgyak, falak közelségére.

A Microsoft is készít valami hasonlót, de persze szokás szerint máshonnan megfogva a problémát, így vagy a többiekhez képest nagy siker, vagy kínos bukás lesz a vége. Először a Windows 10 bejelentésekor demózták a HoloLens nevű megoldást, amelynek végleges verziója még csak évek múlva érkezik. Ennek lényege, hogy a valódi világot látjuk rajta keresztül, de erre ráhelyezve virtuális elemeket is megjelenít. Tehát például lefolytathatunk egy komplett várostromot az asztalunkon, rávetíthetünk egy virtuális lányt az ágyunkra, vagy egy épp induló űrrakétát a kerti budi mellé. A következő videó még 2015 legelejéről származik, de már ebben is hatásosan mutatják be, mi mindenre lehet képes a HoloLens, ha majd megjelenik.

Most pedig arról érkeznek a hírek, hogy újabb gyártók ugrottak rá a VR-vonatra, a kínai DigiTimes szerint az ASUS is egy viselhető VR-eszközön dolgozik, de az alaplapjairól és egyéb PC-alkatrészeiről ismert Gigabyte-nak is ilyen eszköz készül a titkos műhelyeiben. Hogy aztán hogyan alakul a VR-piac, azt még túl korai lenne eldönteni. Az Oculus legújabb, most már sokkal szélesebb körben elérhető eszköze 2016 tavaszán várható, ha ők villantják az első olyan VR-eszközt, amelyet tényleg mindenki könnyen megvásárolhat és használhat, ők válnak a végleges kváziszabvánnyá, és a többiek csak követhetik őket tisztes távolból. De lehet, hogy a gyengébb teljesítményű, de ezáltal megfizethetőbb megoldásokat villantókból lesz a közönségkedvenc, ezzel viszont nagyot nyerhetnek a mostani mobilgyártók, a telefont és VR-t házasító Samsung, HTC és a többiek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik