Tech

3,5 millió dolláros bukta miatt nyomoz a Kickstarter

Az egymilliárd forintnak megfelelő drónos projekt bedőlését már a Kickstarter sem tudja annyival elintézni, hogy az embereknek el kell viselniük, ha olyasmire adnak pénzt, ami talán sosem készül el.

“Aki fogad az veszít…”, mondta Charlie Firpo, majd megfogadta, hogy többé nem fogad. Most valahogy így érezhetik magukat azok a Kickstarter adakozók is, akik a Zano nevű, tenyérnyi méretű drón fejlesztésébe adtak pénzt, ám úgy néz ki, hogy az összegyűlt 3,5 millió dollárnak bottal üthetik a nyomát. Az eddigi legnagyobb összegre rúgó európai Kickstarter kalapozás után ugyanis az ígért 15 363 darab drón helyett mindössze hatszáz rendelés teljesült, ezt követően pedig a Torquing Group nevű cég fogta magát, és csődbe ment.  Az így bent ragadt összeg ismeretében nem nehéz belátni, hogy ezt már nemcsak a finanszírozók, hanem a Kickstarter is kibírta röhögés nélkül, ezért úgy döntött, hogy a szokásos vállrándítás helyett inkább megpróbálja kideríteni, mégis miként történhetett mindez, még mielőtt oda a hitelük a felhasználók előtt.

Az ügy felgöngyölítése végett felfogadták hát a szabadúszó oknyomozó újságírót, Mark Harrist, hogy derítse ki, mégis hogyan történhetett meg mindez, és számoljon be az információkról, melyeket a nyomozása során megszerez. Harris a blogbejegyzésében azt írja, hogy ügyfélként nem a Kickstartert képviseli, hanem azokat, akiket a cég csődje megkárosított, és mindenki azt szeretné, ha valóban fény derülne az okokra, már csak azért is, hogy a jövőben ilyen eset még egyszer ne fordulhasson elő. Mivel az újságíró szerint semmiféle kötődése nincs sem a Kickstarterhez, sem a Torquing Grouphoz, így képes lesz elfogulatlan munkát végezni, és számításai szerint a következtetéseit valamikor január közepén tudja majd ismertetni.

Nem csoda, hogy a Kickstarter igyekszik valamilyen szinten kivizsgálni a történteket, hiszen egy ilyen szintű fiaskó nagyon visszavetheti az emberek hitét a közösségi finanszírozásban. A megoldásnak ugyebár pont az a lényege, hogy az elővásárlók még nem is kész termékért fizetnek, hanem tulajdonképpen egy tervért, koncepcióért vagy egy álomért. Ha előre össze tudják dobni a projekt létrejöttét, persze megkapják, amire vágytak, de nem ez az első eset, hogy egy akció végül nem úgy sült el, ahogy annak idején meghirdették. Többször lehetett már hallani olyan gyűjtésekről, ahol a késztermék nem lett teljesen olyan, mint amit a kalapozás elején hirdettek, de összegben ez az eddigi legnagyobb bukta, ezért valóban nem árt csitítani a kedélyeket azok körében, akik a Kickstarter-módszerben keresik a hibát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik